Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [10-1S-PEJ]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [10-1S-PEJ] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 3526/3527 Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 1115/1116 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 59 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk | ||||||||
Literatura: |
Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek W., Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2015 Zabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017 Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, warszawa 2012 |
||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka wykładów 1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w przedszkolu i szkole. 2. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 3. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 4. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykłady problemowe i konwersatoryjne |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na ćwiczeniach. |
||||||||
Uwagi: |
g. wykładowa dla II ZZPE-WPW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.