Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacyjne problemy współczesnej Europy [10-1F-EPE] Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacyjne problemy współczesnej Europy [10-1F-EPE]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3605
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 34
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Tomasz Telep
Literatura:

J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademicki i Profesjonalne, Warszawa 2009.

D. Becker – Pestka, E. Kowalik (red.), Aktualne problemy pedagogiczne, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Gdańsk 2016.

L. R. Brown, C. H. Flavin, H. F. French, Raport o stanie świata. U progu nowego tysiąclecia, KiW, Warszawa 2000.

M. J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014.

Zakres tematów:

Ćwiczenia - 2 godziny (praca w grupach):

• analiza zbieżności i różnic podstawowych pojęć;

• relacje między pojęciami;

• zakres treści pojęć pod kątem potrzeb edukacji.

Ćwiczenia - 2 godziny (praca w grupach):

• założenia, przyczyny, metody, korzyści i cele deklaracji bolońskiej;

• formułowanie efektów kształcenia i sposobów ich sprawdzenia, dla podanego przedmiotu i jego treści programowej, np. przedmiot: „Zwalczanie terroryzmu”,

Zakres programowy:

• Pojecie terroryzmu.

• Historia zjawiska.

• Przyczyny i źródła terroryzmu.

• Przykłady działalności terrorystycznej.

• Sposoby ograniczenia (wyeliminowania) występowania zjawiska.

Ćwiczenia – 4 godziny (praca w grupach):

• analiza współczesnych zagrożeń i ustalenie ich hierarchii oraz sposobów wykrywania i eliminowania;

• analiza przyczyn różnic poziomu życia i propozycje sposobów ich eliminowania;

• opracowanie założeń rozwoju zrównoważonego i ustalenie zadań edukacji w tej problematyce;

• wskazanie przedsięwzięć prowadzących do wdrożenia elementów rozwoju zrównoważonego w swojej jednostce samorządu terytorialnego, z wyeksponowaniem edukacji na tym szczeblu samorządowym.

Ćwiczenia 2 godziny (praca w grupach) + 2 godziny zaliczenie:

• opracować przykłady pozytywnego i negatywnego oddziaływania postępu technologicznego, w swoim otoczeniu;

• dyskusja akcentująca, jak edukacja może wzmacniać pozytywne i osłabiać negatywne oddziaływania postępu technologicznego;

• przyspieszona eksploatacja środowiska (eksploatacja surowców, wycinanie lasów, pustynnienie obszarów rolnych zmiany klimatu);

• utrata prywatności związana z Internetem (przekazywanie treści niszczących osobowość, wprowadzanie uniwersalizmu – gotowych rozwiązań, utrata tożsamości, hejty, nieuczciwe propozycje, np. gotowe opracowanie problemów, w tym prac naukowych dyplomowych, zanik czytelnictwa, propagowanie – gotowe instruktaże działalności przestępczej, np. narkotyki, terroryzm, przemyt.

Metody dydaktyczne:

Efekty kształcenia

Wiedza

• Student zna podstawowe pojęcia związane z procesami edukacji i rozwoju społecznego.

• Student zna cele i zasady konsolidacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.

• Zna związki edukacji z problemami współczesnego świata.

Umiejętności

• Rozumie treść i posługuje się pojęciami związanymi z rozwojem społecznym i edukacją.

• Wykorzystuje postanowienia deklaracji bolońskiej do formułowania efektów kształcenia na poziomie wiedzy, umiejętności i kompetencji, dla przedmiotów obejmujących zagadnienie objęte programem studiów, do osiągnięcia celów kształcenia.

• Posługuje się wiedzą o dodatnich i ujemnych oddziaływaniach postępu technologicznego na człowieka i przeciwdziałania negatywnym zjawiskom.

Kompetencje

• Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w procesie edukacyjnym, zgodnie z zasadami konsolidacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.

• Jest przygotowany do oceny negatywnych zjawisk, związanych z funkcjonowaniem współczesnego społeczeństwa i podejmowania działań eliminowania tych zjawisk.

• Jest przygotowany do włączenia do procesu edukacyjnego zagadnień związanych z problemami współczesnego świata, szczególnie rozwoju zrównoważonego i postępu technologicznego.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie efektów kształcenia:

• sprawdzian z zagadnień objętych tematami 1 – 4;

• ocena opracowania nt. „Wizja edukacji w Europie na rzecz rozwoju zrównoważonego”

Uwagi:

g. ćwiczeniowa dla III ZZPE - EDW 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)