Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia [10-1F-FIL] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Filozofia [10-1F-FIL]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Janowski
Literatura:

Carr D., O moralnym wychowaniu, poznaniu cnoty i literaturze, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 15-17.

Chrudzimski A., Spór o uniwersalia, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 12-14.

Czym jest prawda?, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 28-29.

Edukacja moralna  powinna polegać na wyrabianiu cnót. Wywiad z Lindą Trinkaus-Zagzebski, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 28-29.

Filozofia może nam pomóc w wyeliminowaniu nierozsądnych oczekiwań wobec życia. Wywiad z prof. Robertem Audim, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 30-33.

Gałkowski S., Czy autorytet niszczy naszą autonomię?, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 9-11.

Grobler A., Cała prawda i tylko prawda, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 9-11.

Grobler A., O szlachetnym egoizmie, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 41-42.

Grobler A., Suplement diety na zdrowy sens, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 6-8.

Hartman J., Po co nam filozofia, „Tygodnik Polityka”, nr 14 (3155) 4.04-10.04.2018, s. 56-58.

Heller M., Czy filozofia może być „sposobem na życie”, „Zagadnienia filozoficzne w nauce”, 39 (2006), s. 132-140.

Ingarden R., O owocnej dyskusji słów kilka, w: Tenże, Książeczka o człowieku, Kraków 2001, s. 171-176.

Istnienie jest własnością konkretnych bytów. Wywiad z Michaelem Nelsonem, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 24-25.

Jacobs J., Filozofia stawia ważne pytania, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 11-15.

Jadacki J.J., Semantyczna definicja prawdy, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 15-17.

Jaspers K., Czym jest filozofia?, w: Tenże, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 5-10.

Judycki S., Prawda i iluminacja, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 6-8.

Lekka-Kowalik A., Filozofowanie na temat nauki, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 30-33.

Leszczyński D., Wiem czy nie wiem, że nic nie wiem?, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 12-14.

Mawson T., Sens życia a Bóg, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 21-23.

Metz T., Odnajdowanie sensu w jego poszukiwaniu, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 9-11.

Olson E.T., Życie po śmierci, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 21-23.

Pobojewska A., Czego dzisiaj potrzebujemy do moralnego postępowania?, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 6-8.

Prawda jest celem wszelkich dążeń intelektualnych. Wywiad z prof. Simonem Blackburnem, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 18-19.

Prichard D., Sens życia a wartości, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 15-17.

Pyszczek G., Społeczne światy wychowania moralnego, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 22-24.

Salamucha A., Dialog: fakty i mity, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 19-21.

Seachris J.W., Śmierć, przetrwanie śmierci a sensowne życie, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 18-20

Sendłak M., W ogrodzie Meinonga, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 9-11.

Stoljar D., Materializm, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 17-20.

Szubka T., Polemika – o wielości prawd, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 8.

Szutta N., Edukacja charakteru moralnego, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 12-14.

Szutta N., Poszukaj sensu życia w eudajmonii, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 24-26.

Tartaglia J., O co na prawdę chodzi w pytaniu o sens życia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 12-14.

Urbankowska H., Czy można zrozumieć swoje istnienie?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 44-45.

Urbankowska H., Wyhodować człowieka niemoralnego, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 45-47.

Urbankowska U, Tylko człowiek szuka sensu bycia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 27-29.

Wojtysiak J., Istnienie – między banałem a tajemnicą, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 6-8.

Woleński J., Czy istnienie jest tajemnicze?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 42-43.

Woleński J., Kontekst edukacji moralnej, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 43-44.

Wójtowicz K., Jak istnieją liczby?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 15-16.

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie - Czym jest filozofia. Aktualność filozofii jako specyficznego rodzaju refleksji nad światem i człowiekiem. Dziedziny zastosowania filozofii w kulturze współczesnej

2. Najważniejsze problemy filozoficzne - sens życia. Pojęcie sensu życia i jego filozoficzne konotacje. Filozofia jako droga do bycia autentycznego

3. Najważniejsze problemy filozoficzne - zagadnienie prawdy. Różne koncepcje prawdy, jakie pojawiały się w myśli filozoficznej na przestrzeni dziejów tej dziedziny

4. Najważniejsze problemy filozoficzne - problem istnienia, jako jedno z centralnych zagadnień ontologicznych. Wieloznaczność pojęcia istnienia i jego znaczenie w rozważaniach filozoficznych.

5. Edukacja moralna. Najważniejsze pojęcia związane z tym zagadnieniem, tj. postępowania moralnego, cnoty moralnej, autorytetu, autonomii moralnej. Rola moralności w procesie wychowania

Metody dydaktyczne:

dyskusja moderowana wokół przeczytanych tekstów, burza mózgów, analiza tekstów lektur w podgrupach: przygotowywanie i prezentacja krótkich wypowiedzi, przygotowywanie krótkich prac pisemnych na zadane tematy

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

1. Weryfikacja aktywności studenta w trakcie zajęć;

2. Weryfikacja systematycznego udziału studenta w ćwiczeniach;

3. Weryfikacja zapoznania się z literaturą przypisaną do zajęc - napisanie przez studenta 3 prac pisemnych na zadane tematy

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 15 h

2. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 20 h

3. Przygotowanie prac pisemnych zaliczeniowych - 10 h

Uwagi:

g. ćwiczeniowa dla I ZZPE 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)