Filozofia [10-1F-FIL]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Filozofia [10-1F-FIL] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jarosław Janowski |
Literatura: |
Carr D., O moralnym wychowaniu, poznaniu cnoty i literaturze, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 15-17. Chrudzimski A., Spór o uniwersalia, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 12-14. Czym jest prawda?, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 28-29. Edukacja moralna powinna polegać na wyrabianiu cnót. Wywiad z Lindą Trinkaus-Zagzebski, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 28-29. Filozofia może nam pomóc w wyeliminowaniu nierozsądnych oczekiwań wobec życia. Wywiad z prof. Robertem Audim, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 30-33. Gałkowski S., Czy autorytet niszczy naszą autonomię?, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 9-11. Grobler A., Cała prawda i tylko prawda, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 9-11. Grobler A., O szlachetnym egoizmie, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 41-42. Grobler A., Suplement diety na zdrowy sens, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 6-8. Hartman J., Po co nam filozofia, „Tygodnik Polityka”, nr 14 (3155) 4.04-10.04.2018, s. 56-58. Heller M., Czy filozofia może być „sposobem na życie”, „Zagadnienia filozoficzne w nauce”, 39 (2006), s. 132-140. Ingarden R., O owocnej dyskusji słów kilka, w: Tenże, Książeczka o człowieku, Kraków 2001, s. 171-176. Istnienie jest własnością konkretnych bytów. Wywiad z Michaelem Nelsonem, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 24-25. Jacobs J., Filozofia stawia ważne pytania, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 11-15. Jadacki J.J., Semantyczna definicja prawdy, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 15-17. Jaspers K., Czym jest filozofia?, w: Tenże, Wprowadzenie do filozofii, tłum. A. Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 5-10. Judycki S., Prawda i iluminacja, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 6-8. Lekka-Kowalik A., Filozofowanie na temat nauki, „Filozofuj!”, 2015 nr 1 (1), s. 30-33. Leszczyński D., Wiem czy nie wiem, że nic nie wiem?, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 12-14. Mawson T., Sens życia a Bóg, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 21-23. Metz T., Odnajdowanie sensu w jego poszukiwaniu, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 9-11. Olson E.T., Życie po śmierci, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 21-23. Pobojewska A., Czego dzisiaj potrzebujemy do moralnego postępowania?, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 6-8. Prawda jest celem wszelkich dążeń intelektualnych. Wywiad z prof. Simonem Blackburnem, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 18-19. Prichard D., Sens życia a wartości, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 15-17. Pyszczek G., Społeczne światy wychowania moralnego, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 22-24. Salamucha A., Dialog: fakty i mity, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 19-21. Seachris J.W., Śmierć, przetrwanie śmierci a sensowne życie, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 18-20 Sendłak M., W ogrodzie Meinonga, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 9-11. Stoljar D., Materializm, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 17-20. Szubka T., Polemika – o wielości prawd, „Filozofuj!”, 2016 nr 3 (9), s. 8. Szutta N., Edukacja charakteru moralnego, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 12-14. Szutta N., Poszukaj sensu życia w eudajmonii, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 24-26. Tartaglia J., O co na prawdę chodzi w pytaniu o sens życia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 12-14. Urbankowska H., Czy można zrozumieć swoje istnienie?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 44-45. Urbankowska H., Wyhodować człowieka niemoralnego, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 45-47. Urbankowska U, Tylko człowiek szuka sensu bycia, „Filozofuj!”, 2015 nr 2 (2), s. 27-29. Wojtysiak J., Istnienie – między banałem a tajemnicą, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 6-8. Woleński J., Czy istnienie jest tajemnicze?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 42-43. Woleński J., Kontekst edukacji moralnej, „Filozofuj!”, 2017 nr 5 (17), s. 43-44. Wójtowicz K., Jak istnieją liczby?, „Filozofuj!”, 2017 nr 3 (15), s. 15-16. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie - Czym jest filozofia. Aktualność filozofii jako specyficznego rodzaju refleksji nad światem i człowiekiem. Dziedziny zastosowania filozofii w kulturze współczesnej 2. Najważniejsze problemy filozoficzne - sens życia. Pojęcie sensu życia i jego filozoficzne konotacje. Filozofia jako droga do bycia autentycznego 3. Najważniejsze problemy filozoficzne - zagadnienie prawdy. Różne koncepcje prawdy, jakie pojawiały się w myśli filozoficznej na przestrzeni dziejów tej dziedziny 4. Najważniejsze problemy filozoficzne - problem istnienia, jako jedno z centralnych zagadnień ontologicznych. Wieloznaczność pojęcia istnienia i jego znaczenie w rozważaniach filozoficznych. 5. Edukacja moralna. Najważniejsze pojęcia związane z tym zagadnieniem, tj. postępowania moralnego, cnoty moralnej, autorytetu, autonomii moralnej. Rola moralności w procesie wychowania |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja moderowana wokół przeczytanych tekstów, burza mózgów, analiza tekstów lektur w podgrupach: przygotowywanie i prezentacja krótkich wypowiedzi, przygotowywanie krótkich prac pisemnych na zadane tematy |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: 1. Weryfikacja aktywności studenta w trakcie zajęć; 2. Weryfikacja systematycznego udziału studenta w ćwiczeniach; 3. Weryfikacja zapoznania się z literaturą przypisaną do zajęc - napisanie przez studenta 3 prac pisemnych na zadane tematy Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 15 h 2. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i naukową - 20 h 3. Przygotowanie prac pisemnych zaliczeniowych - 10 h |
Uwagi: |
g. ćwiczeniowa dla I ZZPE 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.