Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III 10-1S-PER
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III 10-1S-PER
Zajęcia Semestr zimowy 2018/2019 (2018Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 17:10 - 19:45
sala 3232
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Falkowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Arciszewska E., Dylaka S., Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

2. Budniak A. , Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

3. Elbanowska S., Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.

4. Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998.

5. Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996.

6. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014.

7. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

8. Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005.

9. Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016.

10. Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000.

11. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

12. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010.

13. Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Grochowska I., Edukacja środowiskowa w zadaniach rodziny, Studia Ecologicae et Bioethicae 4/2006.

2. Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

4. Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55.

5. Siniarska A., Wysokińska K., Świadomość niektórych problemów środowiskowych wśród młodzieży warszawskiej, Studia Ecologiae et Bioethicae 3/2005.

6. Stoczkowska R., Obrębska M.,Kowalski R., Maluchnik-Pucek M., Nieformalna edukacja środowiskowa na przykładzie regionalnej prasy w województwie lubelskim Studia Ecologiae et Bioethicae 4/2006.

Zakres tematów:

1. Podstawa Programowa w pytaniach i odpowiedziach. Przybliżenie studentom celu i zadań stojących przed nauczycielem przyrody i edukacji zintegrowanej.

2. Podstawowe informacje dotyczące edukacji ekologicznej (środowiskowej), rozróżnienie wymiarów edukacji ekologicznej.

3. Zmysłowe postrzeganie przyrody.

4. Przegląd scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym – grupowa burza mózgów co lepiej stosować, aby podnosić kreatywność ucznia, jak aktywizować ucznia do współpracy

5. Funkcje i zadania wycieczki w pracy z dziećmi, charakterystyka ekosystemów

6. Organizacja zajęć terenowych w wybranym ekosystemie - w jaki sposób wykorzystywać narzędzia topograficzne, laboratoryjne do stworzenia ciekawego scenariusza zajęć.

7. Formy odkrywania przyrody – podchody, zbiórka darów przyrody wg pół roku – przygotowywanie gazetki szkolnej i ogródka, kącika w pracowni przyrodniczej.

8. Eksperymenty, jako forma lepszego zrozumienia zjawisk przyrodniczych

9. Zapoznanie studentów z dostępnymi aplikacjami, pomagającymi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt - zastosowanie w terenie i w sali dydaktycznej

10. Inspiracje dla pedagogów zająć przyrodniczych - materiały dydaktyczne przygotowane przez organizacje non-profit.

Metody dydaktyczne:

- Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna.

- Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa.

- Dyskusja, burza mózgów.

- Metoda projektów.

- Prezentacja.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu: ćw.

•Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)

•Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna

•Przygotowanie 3 projektów

•Opracowanie planu wycieczki i zaprezentowanie jej efektów na zajęciach

•Wykonanie eksperymentów

•Przygotowanie gry terenowej z wykorzystaniem wiedzy o ptakach, zwierzętach i roślinach.

Terminy konsultacji dla studentów ustalone według indywidualnych potrzeb.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa III DZPE/ WPW2

Warunki zaliczenia przedmiotu: ćw.

•Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności)

•Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna

•Przygotowanie 3 projektów według wskazanych tematów

Termin konsultacji dla studentów ustalone według indywidualnych potrzeb.

5 - ECTS

30h - wykłady, 45h - ćwiczenia = 75 godziny kontraktowe

25h- przygotowanie się do egzaminu, zapoznanie się z literaturą tematu

30h - przygotowanie się w ramach ćwiczeń do zajęć

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.