Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III [10-1S-PER]
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III [10-1S-PER] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Falkowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Arciszewska E., Dylaka S., Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. 2. Budniak A. , Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. 3. Elbanowska S., Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983. 4. Frątczak E., Frątczak J.,Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne, Bydgoszcz 1998. 5. Frątczak E. , Frątczak J., Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Kujawsko-Pomorskie Studium Edukacyjne. Bydgoszcz 1996. 6. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wyd. CEBP, Kraków 2014. 7. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992. 8. Kozłowska-Rajewicz A., Hibszer A., Strategie nauczania przyrody, w: E. Arciszewska, S. Dylak, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia, Wyd. CODN, Warszawa 2005. 9. Louv R., Witamina N., Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2016. 10. Michałowski S. , Wollman – Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody, Wyd. Impuls, Kraków 2000. 11. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. 12. Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010. 13. Sampson, Scott D., Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko, Wydawnictwo Vivante, Białystok 2016. Literatura uzupełniająca: 1. Grochowska I., Edukacja środowiskowa w zadaniach rodziny, Studia Ecologicae et Bioethicae 4/2006. 2. Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, 3. Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; 4. Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. 5. Siniarska A., Wysokińska K., Świadomość niektórych problemów środowiskowych wśród młodzieży warszawskiej, Studia Ecologiae et Bioethicae 3/2005. 6. Stoczkowska R., Obrębska M.,Kowalski R., Maluchnik-Pucek M., Nieformalna edukacja środowiskowa na przykładzie regionalnej prasy w województwie lubelskim Studia Ecologiae et Bioethicae 4/2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawa Programowa w pytaniach i odpowiedziach. Przybliżenie studentom celu i zadań stojących przed nauczycielem przyrody i edukacji zintegrowanej. 2. Podstawowe informacje dotyczące edukacji ekologicznej (środowiskowej), rozróżnienie wymiarów edukacji ekologicznej. 3. Zmysłowe postrzeganie przyrody. 4. Przegląd scenariuszy dostępnych na rynku wydawniczym – grupowa burza mózgów co lepiej stosować, aby podnosić kreatywność ucznia, jak aktywizować ucznia do współpracy 5. Funkcje i zadania wycieczki w pracy z dziećmi, charakterystyka ekosystemów 6. Organizacja zajęć terenowych w wybranym ekosystemie - w jaki sposób wykorzystywać narzędzia topograficzne, laboratoryjne do stworzenia ciekawego scenariusza zajęć. 7. Formy odkrywania przyrody – podchody, zbiórka darów przyrody wg pół roku – przygotowywanie gazetki szkolnej i ogródka, kącika w pracowni przyrodniczej. 8. Eksperymenty, jako forma lepszego zrozumienia zjawisk przyrodniczych 9. Zapoznanie studentów z dostępnymi aplikacjami, pomagającymi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt - zastosowanie w terenie i w sali dydaktycznej 10. Inspiracje dla pedagogów zająć przyrodniczych - materiały dydaktyczne przygotowane przez organizacje non-profit. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- Praca na zajęciach terenowych i w sali – grupowa i indywidualna. - Karta pracy studenta w pytaniach i odpowiedziach podstawa programowa. - Dyskusja, burza mózgów. - Metoda projektów. - Prezentacja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: ćw. •Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) •Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna •Przygotowanie 3 projektów •Opracowanie planu wycieczki i zaprezentowanie jej efektów na zajęciach •Wykonanie eksperymentów •Przygotowanie gry terenowej z wykorzystaniem wiedzy o ptakach, zwierzętach i roślinach. Terminy konsultacji dla studentów ustalone według indywidualnych potrzeb. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa III DZPE/ WPW2 Warunki zaliczenia przedmiotu: ćw. •Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) •Praca na zajęciach – grupowa i indywidualna •Przygotowanie 3 projektów według wskazanych tematów Termin konsultacji dla studentów ustalone według indywidualnych potrzeb. 5 - ECTS 30h - wykłady, 45h - ćwiczenia = 75 godziny kontraktowe 25h- przygotowanie się do egzaminu, zapoznanie się z literaturą tematu 30h - przygotowanie się w ramach ćwiczeń do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.