Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-1S-PDN3] Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-1S-PDN3]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:50 - 11:25
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Monika Kupiec
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Jarosz E., Wysocka E (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2016), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Bliżej Przedszkola, Kraków.

3. Brzezińska A. I. (2013), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, rozdz.7, 8, 9, 10. GWP, Gdańsk.

4. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Harmonia, Gdańsk.

5. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wyd. Edukacyjne, Kraków.

6. Cybis N., Drop E., Rowiński T., Cieciuch J. (2013), Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Raport. ORE, Warszawa.

7. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej przedszkola, Kraków.

8. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyd. CEBP, Kraków.

9. Aktualna Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego.

Zakres tematów:

I. Wyznaczniki gotowości szkolnej dziecka. (1h)

II. Poglądy nauczyciela na wiedzę, aktywność dziecka, własną rolę i środowisko uczenia się w konstruowaniu ram dla rozwoju gotowości szkolnej przedszkolaka. (1h)

III. Obraz dziecka przygotowanego do podjęcia nauki w szkole w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zadania nauczyciela przedszkola. (2h)

IV. Znaczenie obserwacji i analizy zachowania dziecka w ostatnim roku w przedszkolu w tworzeniu obrazu gotowości dziecka do szkoły. Diagnoza przedszkolna. (2h)

V. Tworzenie warunków eksperymentu diagnostycznego w przedszkolu z uwzględnieniem celów edukacyjnych i diagnostycznych. Ćwiczenia. (3h)

VI. Testy do diagnozy gotowości szkolnej dopełnieniem obrazu gotowości dziecka do szkoły. Prezentacje standaryzowanych narzędzi. Konstruowanie autorskiego narzędzia diagnozy gotowości szkolnej dziecka w wybranym obszarze. (3h)

VII. Rola procesu uczenia się starszych przedszkolaków poprzez:

- zabawy spontaniczne i dydaktyczne

- czynności samoobsługowe

- uroczystości i wydarzenia w przedszkolu

- zajęcia dydaktyczne bez szkolnej metodyki (3h)

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, praca w parze, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, prezentacje, dyskusja piramidowa

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: obecność 0-1pkt., aktywność 0-1pkt., dzienniczek obserwacji 0-1pkt., narzędzie diagnozy – praca w parze 0-2pkt.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa III DZPE/ PWK1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)