Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-1S-PDN3]
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przygotowanie dziecka do nauki w szkole [10-1S-PDN3] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Monika Kupiec |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Jarosz E., Wysocka E (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2016), Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. Brzezińska A. I. (2013), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, rozdz.7, 8, 9, 10. GWP, Gdańsk. 4. Krasowicz-Kupis G. (red.) (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Harmonia, Gdańsk. 5. Cieszyńska J., Korendo M. (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wyd. Edukacyjne, Kraków. 6. Cybis N., Drop E., Rowiński T., Cieciuch J. (2013), Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Raport. ORE, Warszawa. 7. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej przedszkola, Kraków. 8. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wyd. CEBP, Kraków. 9. Aktualna Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego. |
Zakres tematów: |
I. Wyznaczniki gotowości szkolnej dziecka. (1h) II. Poglądy nauczyciela na wiedzę, aktywność dziecka, własną rolę i środowisko uczenia się w konstruowaniu ram dla rozwoju gotowości szkolnej przedszkolaka. (1h) III. Obraz dziecka przygotowanego do podjęcia nauki w szkole w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zadania nauczyciela przedszkola. (2h) IV. Znaczenie obserwacji i analizy zachowania dziecka w ostatnim roku w przedszkolu w tworzeniu obrazu gotowości dziecka do szkoły. Diagnoza przedszkolna. (2h) V. Tworzenie warunków eksperymentu diagnostycznego w przedszkolu z uwzględnieniem celów edukacyjnych i diagnostycznych. Ćwiczenia. (3h) VI. Testy do diagnozy gotowości szkolnej dopełnieniem obrazu gotowości dziecka do szkoły. Prezentacje standaryzowanych narzędzi. Konstruowanie autorskiego narzędzia diagnozy gotowości szkolnej dziecka w wybranym obszarze. (3h) VII. Rola procesu uczenia się starszych przedszkolaków poprzez: - zabawy spontaniczne i dydaktyczne - czynności samoobsługowe - uroczystości i wydarzenia w przedszkolu - zajęcia dydaktyczne bez szkolnej metodyki (3h) |
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, praca w parze, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, prezentacje, dyskusja piramidowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: obecność 0-1pkt., aktywność 0-1pkt., dzienniczek obserwacji 0-1pkt., narzędzie diagnozy – praca w parze 0-2pkt. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa III DZPE/ PWK1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.