Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych 20-3S-PUZ1
Semestr letni 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń psychicznych 20-3S-PUZ1
Zajęcia Semestr letni 2018/2019 (2018L) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
sala 3628/3629
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 54
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Hintze
Literatura:

Obowiązkowa

1. Alanen Y.O. (2000) Schizofrenia jej przyczyny i leczenie dostosowane do potrzeb, IPiN, Warszawa

2. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003) Psychopatologia, rozdział 1, 3, 7, 9, 10; Zysk i Ska, Poznań

3. Roszczyńska-Michta, Janczewska M., Waszkiewicz J. (2009) Zdrowienie – budowanie własnej narracji. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa

4. Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Rozdział 2, 5, 6, 10, 11( w każdym pierwsze trzy punkty rozdziału). Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa

5. Borkowska A. (red) (2012) Zaburzenia funkcji poznawczych w schizofrenii. Aspekty neuropsychiatryczne i neuropsychologiczne. Biblioteka Psychiatrii Polskiej.

6.Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna, t. 1, rozdziały 6- 9, PWN, Warszawa

artykuły:

Hintze B. (2008). Współczesne badania nad istotą schizofrenii z perspektywy neurobiologii i neuropsychologii. Część 1 – przyczyny, objawy i przebieg schizofrenii. Człowiek – Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 2(8), 35-48.

Hintze B. (2008). Oddziaływania psychoterapeutyczne wobec osób chorych na schizofrenię – doświadczenia własne. Część 2 – terapia w schizofrenii. Człowiek – Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 2008, 2(8), 83-97.

Uzupełniająca

1. Mueser K.T,, Gingerich S.(2001). Życie ze schizofrenią. Poradnik dla rodzin. Wydawnictwo Rebis

2.de Barbaro B., Ostoja-Zawadzka K., Cechnicki A. (2005) Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zaburzenia schizotypowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.

3.Hintze B. (2010). Choroba jak inne – o Osobach i do Osób chorujących na schizofrenię. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.

4.Koszewska I., Habrat - Pragłowska E. (2002) - Żyć z zaburzeniami nastroju. O chorobie afektywnej dwubiegunowej. Poradnik dla chorych i ich rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa.

5. Zadęcki J. „Ja” we wczesnej schizofrenii. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015

6. Millon T, Roger D. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Instytut Psychologii Zdrowia. Rozdziały od 4 - 13

Zakres tematów:

1.Teorie psychologiczne wyjaśniające powstawanie zaburzeń psychicznych (od zaburzeń osobowości po choroby psychiczne) z punktu widzenia teorii:

• Zubina - integracja czynników biologicznych i psychospołecznych

• systemowych

• psychodynamicznych

• humanistycznych

•.poznawczo-behawioralnych

2.Neuropsychologiczne podłoże zaburzeń funkcjonowania psychospołecznego osób z zaburzeniami psychicznymi

- charakterystyka zaburzeń poznawczych w schizofrenii i ChAD

- deficyty poznawcze jako cecha podatności do zachorowania na schizofrenię i ChAD

- zaburzenia poznawcze - konsekwencje dla osiągnięcia normy rozwojowej

- związek deficytów poznawczych z funkcjonowaniem psychospołecznym

- sposoby leczenia- treningi funkcji poznawczych

3.Doświadczenia związane z kryzysem psychicznym

• subiektywne doświadczanie kryzysu psychicznego,

• utrata poczucia sprawstwa i kontroli nad własnym życiem,

• utrata poczucia własnej wartości,

• lęk przed odrzuceniem i stygmatyzacją.

• dyskryminacja zawodowa i społeczna,

• problem alienacji.

4. Konsekwencje choroby psychicznej dla rodziny i najbliższego otoczenia:

• sytuacja osoby chorej jako złożona sytuacja trudna i źródło stresu dla rodziny

• obraz choroby i psychologiczne reakcje na chorobę psychiczną

• problematyka rodzin z bliskim chorym psychicznie – od zaprzeczania chorobie, przez walkę o rozpoznanie choroby po współpracę z zespołem leczącym,

• wpływ rodziny na przebieg chorób psychicznych

• wpływ choroby psychicznej na relacje rodzinne

5. Wybrane metody terapeutyczne wspierające pacjenta i jego rodzinę w procesie zdrowienia.

- psychoedukacja

- grupy wsparcia

- turnusy rehabilitacyjne

Metody dydaktyczne:

Omawianie zagadnień teoretycznych, przedstawianie ich za pomocą prezentacji multimedialnych, omawianie przypadków z praktyki klinicznej, filmy dydaktyczne dotyczące problematyki.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie testu, test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, zalicza 51% poprawnych odpowiedzi

Uwagi:

grupa wykładowa III PKL

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.