Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG]
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 11
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki [10-1F-PPG] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 11 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Jankowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy. 4X II . Czym jest pedagogika i wiedza pedagogiczna? . Podstawowe pojęcia pedagogiczne. 11X Hejnicka-Bezwińska , Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015. Rozdział 3, Proces przechodzenia od pedagogiki tradycyjnej do pedagogiki współczesnej (3.1 – 3.4, s.155-176). Dodatkowo dla chętnych: Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62 Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011, s. 23-53 Przygotować podstawowe dane, pozwalające uchwycić istotę pojęć: oddziaływania edukacyjne, wychowanie, socjalizacja, opieka, kształcenie, nauczanie, uczenie się, środowisko wychowawcze, środowisko społeczne, system szkolno-oświatowy Referat: Pedagogika i jej subdyscypliny oraz ich przedmiot. Materiał: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33. III. Nurty wychowania: naturalny na tle socjalizacji – wychowanie w rodzinie 18X Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 lub: Gordon T. Fragmenty prac zamieszczone w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, TIII, Księga druga, ss. 367 – 403 [Czyli przychodzimy na ćwiczenia z „rozpoznanym” z całości książek lub ich fragmentami - Metody bez porażek Gordona] Dodatkowo dla chętnych: I. Obuchowska, Kochać i rozumieć, Poznań 1996. Referat: Kary fizyczne oraz przemoc psychiczna w wychowaniu rodzinnym. Materiał: dobrze odnieść się też do publikowanych badań empirycznych oraz: Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991.Pomocne także: Red. J. Bińczycka, Bici biją, Warszawa 2002. IV Nurty wychowania: celowy – instytucjonalny;25X 18 Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116; Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 lub materiały na temat dostępne w internecie i prasie pedagogicznej. Dodatkowo dla chętnych: Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. Red. J. Danilewska, Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, Kraków 2001. V Problemy szkoły współczesnej jako środowiska wychowawczego 8 XI 18 Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 s. 270-290. Film o agresji w szkole. Dodatkowo dla chętnych: A. Bruhlmeier, Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79. Tutoring w szkole – między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej – TEO Wrocław 2009. VI. Nurty wychowania: intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów 15. XI 18 Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92. Dodatkowo dla chętnych: Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 – 13 Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997 VII Nurt samowychowania - ku samorealizacji poprzez wybory swojego bycia w świecie. 2211.18 (Kolokwium zaliczeniowe) Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Dodatkowo dla chętnych: Suchodolski B., Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, Warszawa 2003, s. 133-158. VIII. Podsumowanie/ powtórzenie, oddanie prac Zaliczenie ćwiczeń.29XI Warunki zaliczenia: 1. Aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 absencja) 2.Napisanie eseju : Ważne doświadczenia edukacyjne w kontekście doświadczeń własnych - próba analizy pedagogicznej. Ostateczny termin oddania - 22 XI 18 3. Zaliczenie kolokwium obejmującego znajomość literatury (zakres ćwiczeń) |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa I DZPE gr 11 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.