Diagnostyka psychopedagogiczna i poradnictwo wychowawcze [10-4S-DPY1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnostyka psychopedagogiczna i poradnictwo wychowawcze [10-4S-DPY1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Zn]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Kulesza |
Literatura: |
Obowiązkowa: Kargulowa, Alicja. (2010). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa Kołakowska, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Uzupełniająca: Pilch, T.; Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych – strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa Frydrychowicz A., Koźniewska, E. Sobolewska, M. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011 Śliwerski B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków |
Zakres tematów: |
Student podczas zajęć pozna podstawowe pojęcie z zakresu diagnozy psychopedagogicznej (cele, zadania, diagnoza rozwinięta, kontakt diagnostyczny, źródła oporu w kontakcie z dzieckiem, dorosłym, etyka) oraz poradnictwa pedagogicznego/wychowawczego (rodzaje poradnictwa, metody działania, teorie poradnictwa, rola radzącego się i doradcy). Szczegółowe treści zajęć to: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej - Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego - Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne) - Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); - Kryteria diagnostyczne ICD 10 - Cechy kontaktu pomocowego - Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego - Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym - Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem - Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.) - Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: - wykład - dyskusja dydaktyczna - prezentacja multimedialna - burza mózgu - odgrywanie scenek sytuacyjnych - praca w zespołach - analiza przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
- Opracowanie kwestionariusza wywiadu - Przeprowadzenie kwestionariusza wywiadu - Transkrypcja kwestionariusza wywiadu - Autoanaliza procesu diagnostycznego - Ocena aktywności studenta podczas zajęć - Egzamin ustny |
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla II roku ZU/PE-ODW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.