Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP1] Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP1]
Zajęcia: Semestr letni 2018/2019 [2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:35
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Justyna Bluszcz
Literatura:

Rozdziały do przeczytania na poszczególne zajęcia:

Z. Wiatrowski, "Podstawy pedagogiki pracy", Bydgoszcz 2005 (niebiesko-granatowa)

16 kwietnia 2019 r.

2.1. Podstawowe formy działalności człowieka

2.7. Metody i techniki badań stosowane w pedagogice pracy

7 maja 2019 r.

3.1. Pojęcie i zadania kształcenia przedzawodowego

3.3. Wychowanie przez pracę

3.4. Kształcenie ogólnotechniczne

14 maja 2019 r.

4.1. Pojęcie i zadania kształcenia prozawodowego

4.3. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej

21 maja 2019 r.

5.1. Pojęcie kształcenia zawodowego

5.3. Cele (5.3.1.) i treści (5.3.2.) kształcenia zawodowego (+wstęp)

5.4. Proces kształcenia zawodowego

5.5. Losy absolwentów (5.5.2) i przydatność zawodowa (5.5.3) (+ wstęp)

5.6. Działalność wychowawcza szkoły zawodowej

5.8. Europejski wymiar edukacji zawodowej

28 maja 2019 r.

7.1. Edukacja permanentna

7.3. Podstawy teoretyczne i metodologiczne kształcenia ustawicznego dorosłych

7.3.1. Istota i zadania kształcenia ustawicznego (do definicji włącznie)

7.3.3.Organizacja kształcenia ustawicznego w Polsce

7.4.1. Priorytety edukacji permanentnej

7.5. Dokształcanie, przekwalifikowywanie oraz samokształcenie pracowników

7.6. Doskonalenie ogólne i zawodowe

7.7. Linia rozwoju zawodowego pracownika

4 czerwca 2019

6.4. Powodzenia i niepowodzenia zawodowe pracujących

8.1. Pojęcie i zadania humanizacji pracy

8.3. Zakład pracy oraz jego właściciele i pracownicy

8.7. Trudności związane z humanizacją w zakładzie pracy oraz warunki skutecznych działań humanizacyjnych

Zakres tematów:

Zajęcia nr 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna.

Zajęcia nr 2. Formy działalności człowieka – przykłady doświadczeń własnych.

Zajęcia nr 3. Wychowanie przez pracę jako proces całożyciowy. Kształcenie ogólnotechniczne oraz jego realizacja w środowisku rodzinnym i szkolnym.

Zajęcia nr 4. Ochotnicze Hufce Pracy jako przykład instytucji (edukacyjnej i przysposobienia do zawodu) wspierającej uczestników rynku pracy zagrożonych marginalizacją społeczno-zawodową. Profilowe kształcenie zawodowe – analiza dobrych praktyk.

Zajęcia nr 5. Kształcenie w zawodzie w formach szkolnych i pozaszkolnych.

Zajęcia nr 6. Polska Rama Kwalifikacji jako przykład integracji treści kształcenia ogólnego i zawodowego.

Zajęcia nr 7. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych i metodycznych. Mobilność zawodowa z wykorzystaniem kursów zawodowych.

Zajęcia nr 8. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów własnych doświadczeń. Pedagogika pracy w codziennym życiu - refleksje.

Metody dydaktyczne:

- analiza tekstu

- dyskusja dydaktyczna

- objaśnienie

- ćwiczenie praktyczne (praca w zespołach)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

- obecność na zajęciach,

- aktywność podczas dyskusji,

- zaliczone arkusze pracy na zajęciach,

- przedłożony w postaci elektronicznej i papierowej esej nt. Moja droga do zawodu

- uzyskanie min. 60% punktów

-----------------------------------

Ustalenia dot. eseju „Moja droga do zawodu”

I. WARSTWA MERYTORYCZNA:

Zagadnienia, które powinny zostać ujęte w eseju:

1. Dzieciństwo

- predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną)

- środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje)

- środowisko rówieśnicze (zabawy, zajęcia)

- środowisko przedszkolne (o ile było)

2. Pierwsze lata szkolne

- predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną)

- środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce)

- środowisko rówieśnicze (zabawy, zajęcia)

- środowisko szkolne (aktywność w szkole i poza nią)

3. Gimnazjum / ostatnia klasa szkoły podstawowej i pierwsza szkoły średniej

- predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne

- środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce)

- środowisko rówieśnicze (pasje, zajęcia)

- środowisko szkolne (aktywność w szkole i poza nią)

4. Szkoła średnia

- predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną)

- środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce)

- środowisko rówieśnicze (pasje, zajęcia, działania incydentalne)

- środowisko szkolne (aktywność w szkole i poza nią)

5. Studia

- predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną)

- środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce)

- środowisko rówieśnicze (pasje, zajęcia)

- doświadczenie zawodowe (praktyki, staże, pierwsza praca)

II. WYTYCZNE TECHNICZNE

- Wydruk (dwustronny) i plik na pocztę: jbluszcz@aps.edu.pl lub justyna.b.bluszcz@wp.pl

- Format: A4,

- Marginesy: 2.5 cm wszystkie

- Czcionka: Times New Roman 12 pt, odstęp (interlinia) 1.5 wiersza

- Liczba znaków: 15 tys. znaków bez spacji

- Rozszerzenie: .doc, .docx

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DUPE/ PKA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)