Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP1]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki pracy [10-4F-PPP1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Bluszcz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Rozdziały do przeczytania na poszczególne zajęcia: Z. Wiatrowski, "Podstawy pedagogiki pracy", Bydgoszcz 2005 (niebiesko-granatowa) 15 kwietnia 2019 r. 2.1. Podstawowe formy działalności człowieka 2.7. Metody i techniki badań stosowane w pedagogice pracy 6 maja 2019 r. 3.1. Pojęcie i zadania kształcenia przedzawodowego 3.3. Wychowanie przez pracę 3.4. Kształcenie ogólnotechniczne 13 maja 2019 r. 4.1. Pojęcie i zadania kształcenia prozawodowego 4.3. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej 20 maja 2019 r. 5.1. Pojęcie kształcenia zawodowego 5.3. Cele (5.3.1.) i treści (5.3.2.) kształcenia zawodowego (+wstęp) 5.4. Proces kształcenia zawodowego 5.5. Losy absolwentów (5.5.2) i przydatność zawodowa (5.5.3) (+ wstęp) 5.6. Działalność wychowawcza szkoły zawodowej 5.8. Europejski wymiar edukacji zawodowej 27 maja 2019 r. 7.1. Edukacja permanentna 7.3. Podstawy teoretyczne i metodologiczne kształcenia ustawicznego dorosłych 7.3.1. Istota i zadania kształcenia ustawicznego (do definicji włącznie) 7.3.3.Organizacja kształcenia ustawicznego w Polsce 7.4.1. Priorytety edukacji permanentnej 7.5. Dokształcanie, przekwalifikowywanie oraz samokształcenie pracowników 7.6. Doskonalenie ogólne i zawodowe 7.7. Linia rozwoju zawodowego pracownika 3 czerwca 2019 6.4. Powodzenia i niepowodzenia zawodowe pracujących 8.1. Pojęcie i zadania humanizacji pracy 8.3. Zakład pracy oraz jego właściciele i pracownicy 8.7. Trudności związane z humanizacją w zakładzie pracy oraz warunki skutecznych działań humanizacyjnych |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia nr 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna. Zajęcia nr 2. Formy działalności człowieka – przykłady doświadczeń własnych. Zajęcia nr 3. Wychowanie przez pracę jako proces całożyciowy. Kształcenie ogólnotechniczne oraz jego realizacja w środowisku rodzinnym i szkolnym. Zajęcia nr 4. Ochotnicze Hufce Pracy jako przykład instytucji (edukacyjnej i przysposobienia do zawodu) wspierającej uczestników rynku pracy zagrożonych marginalizacją społeczno-zawodową. Profilowe kształcenie zawodowe – analiza dobrych praktyk. Zajęcia nr 5. Kształcenie w zawodzie w formach szkolnych i pozaszkolnych. Zajęcia nr 6. Polska Rama Kwalifikacji jako przykład integracji treści kształcenia ogólnego i zawodowego. Zajęcia nr 7. Edukacja ustawiczna osób dorosłych – przykłady rozwiązań organizacyjno – programowych i metodycznych. Mobilność zawodowa z wykorzystaniem kursów zawodowych. Zajęcia nr 8. Wybrane aspekty humanizacji pracy – analiza przykładów własnych doświadczeń. Pedagogika pracy w codziennym życiu - refleksje. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza tekstu - dyskusja dydaktyczna - objaśnienie - ćwiczenie praktyczne (praca w zespołach) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach, - aktywność podczas dyskusji, - zaliczone arkusze pracy na zajęciach, - przedłożony w postaci elektronicznej i papierowej esej nt. Moja droga do zawodu - uzyskanie min. 60% punktów ----------------------------------- Ustalenia dot. eseju „Moja droga do zawodu” I. WARSTWA MERYTORYCZNA: Zagadnienia, które powinny zostać ujęte w eseju: 1. Dzieciństwo - predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną) - środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje) - środowisko rówieśnicze (zabawy, zajęcia) - środowisko przedszkolne (o ile było) 2. Pierwsze lata szkolne - predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną) - środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce) - środowisko rówieśnicze (zabawy, zajęcia) - środowisko szkolne (aktywność w szkole i poza nią) 3. Gimnazjum / ostatnia klasa szkoły podstawowej i pierwsza szkoły średniej - predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne - środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce) - środowisko rówieśnicze (pasje, zajęcia) - środowisko szkolne (aktywność w szkole i poza nią) 4. Szkoła średnia - predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną) - środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce) - środowisko rówieśnicze (pasje, zajęcia, działania incydentalne) - środowisko szkolne (aktywność w szkole i poza nią) 5. Studia - predyspozycje fizyczne, psychiczne, intelektualne (co ciekawiło, co było mocną, a co słabą stroną) - środowisko rodzinne (tradycje, przyzwyczajenia, inspiracje, oczekiwania, wzorce) - środowisko rówieśnicze (pasje, zajęcia) - doświadczenie zawodowe (praktyki, staże, pierwsza praca) II. WYTYCZNE TECHNICZNE - Wydruk (dwustronny) i plik na pocztę: jbluszcz@aps.edu.pl lub justyna.b.bluszcz@wp.pl - Format: A4, - Marginesy: 2.5 cm wszystkie - Czcionka: Times New Roman 12 pt, odstęp (interlinia) 1.5 wiersza - Liczba znaków: 15 tys. znaków bez spacji - Rozszerzenie: .doc, .docx |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DUPE/ PEW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.