Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-1S-DPO1] Semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnostyka psychopedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-1S-DPO1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 3628/3629
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Kulesza
Literatura:

Obowiązkowa:

Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak

Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa

Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN

Pilch, T.; Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych – strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Uzupełniająca:

Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa

Frydrychowicz A., Koźniewska, E. Sobolewska, M. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny.

Brzeziński, J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, PWN.

Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009

Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011

Śliwerski B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków

Zakres tematów:

Treści prezentowane podczas warsztatów:

- Podstawy diagnozy psychopedagogicznej

- Kryteria diagnostyczne ICD 10

- Cechy kontaktu diagnostycznego

- Kryteria prawidłowego kontaktu diagnostycznego

- Błędy w postępowaniu diagnostycznym

- Opór w kontakcie diagnostycznym - wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem

- Zasady i formy prawidłowej komunikacji diagnostycznej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.)

- Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym

- Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne)

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

- dyskusja dydaktyczna

- prezentacja multimedialna

- burza mózgu

- odgrywanie scenek sytuacyjnych

- praca w zespołach

- analiza przypadków

Metody i kryteria oceniania:

- Opracowanie kwestionariusza wywiadu

- Przeprowadzenie kwestionariusza wywiadu

- Transkrypcja kwestionariusza wywiadu

- Autoanaliza procesu diagnostycznego

- Ocena aktywności studenta podczas zajęć

Uwagi:

gr warsztatowa dla II DZPEP/ POW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)