Diagnostyka psychopedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-1S-DPO1]
Semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnostyka psychopedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej [10-1S-DPO1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Kulesza | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN Pilch, T.; Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych – strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Uzupełniająca: Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa Frydrychowicz A., Koźniewska, E. Sobolewska, M. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Brzeziński, J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, PWN. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009 Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011 Śliwerski B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści prezentowane podczas warsztatów: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - Kryteria diagnostyczne ICD 10 - Cechy kontaktu diagnostycznego - Kryteria prawidłowego kontaktu diagnostycznego - Błędy w postępowaniu diagnostycznym - Opór w kontakcie diagnostycznym - wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem - Zasady i formy prawidłowej komunikacji diagnostycznej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.) - Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym - Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: - dyskusja dydaktyczna - prezentacja multimedialna - burza mózgu - odgrywanie scenek sytuacyjnych - praca w zespołach - analiza przypadków |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Opracowanie kwestionariusza wywiadu - Przeprowadzenie kwestionariusza wywiadu - Transkrypcja kwestionariusza wywiadu - Autoanaliza procesu diagnostycznego - Ocena aktywności studenta podczas zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa dla II DZPEP/ POW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.