Wprowadzenie do pedeutologii [10-1F-WDP1]
Semestr zimowy 2018/2019
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedeutologii [10-1F-WDP1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 36 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Szurowska |
Literatura: |
1. H. Kwiatkowska: Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. 2. J. Michalski: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. 3. J. Szempruch: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Uzupełniająca: 4. Kwiatkowski Stefan T., Walczak D.: Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. 4. Śliwerski B. (redakcja naukowa). Pedagogika T.2 (Pedeutologia), GWP, Gdańsk |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do problematyki pedeutologicznej. Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. 2. Sylwetki wybranych nauczycieli - rys historyczny, omówienie ich koncepcji pedagogicznych ze szczególnym uwzględnieniem spojrzenia na dziecko i wychowanie 3. Autorytet nauczyciela, predyspozycje do wykonywania zawodu a kompetencje zawodowe. 4. Twórczość i refleksyjna krytyka w zawodzie nauczyciela. 5. Kształcenie nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia praktyk studenckich i zajęć hospitacyjnych 6. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. 7. Współpraca z rodzicami - metody współpracy, prob,emy, mozliwości i wyzwania 8. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Odniesienie do wyników badań naukowych dotyczących nauczyciela. |
Metody dydaktyczne: |
wykład problemowy połączony z prezentacją multimedialną, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny, ocena aktywności i przygotowania do zajęć Nakład pracy studenta Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład) 30 godzin Przygotowanie do zajęć, lektury 15 godzin Przygotowanie do zaliczenia 15 godzin Przygotowanie eseju, prezentacji 15 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.00 |
Uwagi: |
gr wykładowa dla II DZPEP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.