Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia niepełnosprawności [20-4S-SON1] Semestr letni 2018/2019
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia niepełnosprawności [20-4S-SON1]
Zajęcia: Semestr letni 2018/2019 [2018L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 17:10 - 18:45
sala 2120/2121
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Wołowicz
Literatura:

Barnes, C. (2012). Understanding the Social Model of Disability: Past, Present and Future. W: N. Watson, A. Roulstone, C. Thomas (red.), Routledge Handbook of Disability Studies. London, New York: Routledge, s. 12-29.

Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Ciaputa, E., Król, A., Warat, M. (2014). Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu. W: B. Gąciarz, S. Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH.

Gąciarz. B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej, Studia Socjologiczne, 2(213), 15-42.

Gąciarz, B. (2014). Model społeczny niepełnosprawności w polityce społecznej. W: Gąciarz, B., Rudnicki, S. (red.). Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków: Wydawnictwo AGH.

Jankowska, M. (2012). Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 1(1), s. 24-45.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. 2012, nr 0, poz. 1169).

Rudnicki, S. (2014). Niepełnosprawność i złożoność. Studia Socjologiczne, 2(213), 43-61.

Wołowicz-Ruszkowska, A., McConnell, D. (2017). The Experience of Adult Children of Mothers with Intellectual Disability: A Qualitative Retrospective Study from Poland. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3), 482-491. DOI: 10.1111/jar.12322.

Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Między reglamentacją praw a nadmiarem roszczeń. Dylematy rodzicielstwa osób z niepełnosprawnością. W: Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A., Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 129-147.

Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności? Studia de Cultura, 10(1), 165-177.

Zdanowska, M. (2017). Nie-złe upośledzenie. Miesięcznik ZNAK, 740, s. 6-13

Zakres tematów:

Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Głównym ich celem jest refleksja nad niepełnosprawnością w kontekście zmian społecznych w Polsce i na świecie. Zajęcia będą skoncentrowane wokół następujących zagadnień:

- definicje, teorie, statystyki, zagadnienia prawne i administracyjne, które determinują życie osób z niepełnosprawnościami oraz ich otoczenia,

- medyczny, społeczny i prawnoczłowieczy paradygmat tego zjawiska,

- znaczenie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, szczegółowa analiza sytuacji osób z niepełnosprawnościami w świetle wybranych artykułów,

- niepełnosprawność jako cecha tożsamościowa, intersekcjonalne zagadnienia wynikające z połączenia niepełnosprawności i gender oraz orientacji seksualnej,

- procesy emancypacyjne, dominujące i alternatywne dyskursy niepełnosprawności (m.in. kultura niepełnosprawności, disability pride, inspiration porn, badania partycypacyjne)

- proces zmiany języka i odzyskiwania znaczeń (jak mówić, by nie upokarzać i nie pozbawiać podmiotowości).

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna, film, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium z treści przedmiotu i z lektur

Uwagi:

grupa wykładowa II DUSC/ SPP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)