Podstawy przedsiębiorczości [20-2F-PPI]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy przedsiębiorczości [20-2F-PPI] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Tomasz Telep | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyuższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016. 2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. . 3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000. 4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004. 5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008. 6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010. 7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010. 8. J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009. |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Podstawy przedsiębiorczości (Ćwiczenia - 15 godz.) 1. Interpretacja podstawowych pojęć wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia, definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność. 2. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej modele systemów gospodarczych, charakterystyka gospodarki rynkowej, schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa. 3. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa. konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa, charakterystyka elementów konkurencyjności. 4. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa. definicje podstawowych pojęć, model kompetencji pracowniczych, praktyki menedżerskie. 5. Biznesplan. pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej, elementy składowe, konstrukcja biznesplanu. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zaliczenie Efekty kształcenia Wiedza 1. Student zna znaczenie podstawowych pojęć związanych z gospodarowaniem i sukcesem przedsiębiorstwa na rynku. 2. Student zna zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej i rynku. 3. Student zna związki wykształcenia i wiedzy z sukcesem rynkowym przedsiębiorstwa. Umiejętności 1. Student posługuje się podstawowymi pojęciami ekonomicznymi. 2. Student ocenia czynniki sukcesu w działalności gospodarczej i hierarchię ich ważności. 3. Student potrafi ocenić pod względem ekonomicznym celowość działalności gospodarczej i przygotować podstawowe dokumenty związane z tą działalnością. Kompetencje 1. Student jest przygotowany do aktywnych zachowań w działalności gospodarczej. 2. Student ma świadomość skutków ZZL, w przedsiębiorstwie dążącym do osiągnięcia przewagi rynkowej. 3. Student ma świadomość związków rachunku ekonomicznego i jakości zarządzania, z pozycją rynkową przedsiębiorstwa. |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie efektów kształcenia 1. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia. 2. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej. |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DZSC/ SOK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.