Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy przedsiębiorczości [20-2F-PPI] Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości [20-2F-PPI]
Zajęcia: Semestr letni 2018/2019 [2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 1069
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Tomasz Telep
Literatura:

1. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, Prace naukowe Wyuższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom. 47/2016, Gdańsk - Warszawa 2016.

2. W. Glabiszewski, Kształtowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Ekonomia Organizacja Przedsiębiorstw, nr 4/2004, WSiP, Warszawa 2004. .

3. M. J. Stankiewicz, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstw, „Gospodarka narodowa” nr 7 – 8/200, SGH,Warszawa 2000.

4. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa 2004.

5. B. Nelson, P. Economy, Zarządzanie dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2008.

6. B. PLawgo, J. Kornecki, Wykształcenie pracowników, a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010.

7. P. Kordel, J. Kornecki, A. Kowalczyk, K. Krawczyk, K. Pylak, J. Wiktorowicz, Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników, PARP, Warszawa 2010.

8. J.T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, POLTEXT, Warszawa 2009.

Zakres tematów:

Podstawy przedsiębiorczości (Ćwiczenia - 15 godz.)

1. Interpretacja podstawowych pojęć

 wprowadzenie do przedmiotu: cele, efekty kształcenia i sposoby ich sprawdzenia,

 definicje i znaczenie pojęć: ekonomia, gospodarowanie, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo, innowacyjność, konkurencyjność.

2. Funkcjonowanie gospodarki rynkowej

 modele systemów gospodarczych,

 charakterystyka gospodarki rynkowej,

 schemat funkcjonowania gospodarki rynkowej (rynki, podmioty gospodarcze, przepływ dóbr, przepływ pieniądza, zasada niewidzialnej ręki, podstawowe pojęcia ekonomii, podstawowe pytania (problemy) ekonomiczne, siły rynkowe – popyt, podaż (funkcje popytu i podaży, prawo popytu i podaży, czynniki kształtujące popyt i podaż), równowaga rynkowa.

3. Sukces rynkowy przedsiębiorstwa.

 konkurencyjność podstawą sukcesu przedsiębiorstwa,

 charakterystyka elementów konkurencyjności.

4. Wykształcenie i kompetencje pracowników w budowaniu potencjału innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa.

 definicje podstawowych pojęć,

 model kompetencji pracowniczych,

 praktyki menedżerskie.

5. Biznesplan.

 pojęcie i znaczenie biznesplanu dla działalności gospodarczej,

 elementy składowe,

 konstrukcja biznesplanu.

Metody dydaktyczne:

Zaliczenie

Efekty kształcenia

Wiedza

1. Student zna znaczenie podstawowych pojęć związanych z gospodarowaniem i sukcesem przedsiębiorstwa na rynku.

2. Student zna zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej i rynku.

3. Student zna związki wykształcenia i wiedzy z sukcesem rynkowym przedsiębiorstwa.

Umiejętności

1. Student posługuje się podstawowymi pojęciami ekonomicznymi.

2. Student ocenia czynniki sukcesu w działalności gospodarczej i hierarchię ich ważności.

3. Student potrafi ocenić pod względem ekonomicznym celowość działalności gospodarczej i przygotować podstawowe dokumenty związane z tą działalnością.

Kompetencje

1. Student jest przygotowany do aktywnych zachowań w działalności gospodarczej.

2. Student ma świadomość skutków ZZL, w przedsiębiorstwie dążącym do osiągnięcia przewagi rynkowej.

3. Student ma świadomość związków rachunku ekonomicznego i jakości zarządzania, z pozycją rynkową przedsiębiorstwa.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie efektów kształcenia

1. Sprawdzian pisemny z zagadnień objętych programem kształcenia.

2. Ocena opracowania pisemnego zleconego tematu, np.: Przygotowanie biznesplanu dla wybranej działalności gospodarczej.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa II DZSC/ SOK

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)