Praca socjalna z ofiarami przemocy [20-1S-POF1]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca socjalna z ofiarami przemocy [20-1S-POF1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Arkadiusz Korycki |
Literatura: |
B. Rysz – Kowalczyk, Teoria kwestii i problemów społecznych, Polityka społeczna, wyd. PWN, 2013 B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010 M. Czarkowska, Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji, wyd. LexisNexis, 2014 A. Kiełtyka, A. Ważny, Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Komentarz, Wolters Kluwer, 2011 Wojewódzkie programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie Akty prawne: Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 180, poz. 1493 ze zm.) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1137 z późn. zm.) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1245) |
Zakres tematów: |
Psychopedagogika rodziny Akty prawne oraz programy i projekty ogólnopolskie z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie Europejskie, krajowe, regionalne i lokalne instytucje stojące na straży przeciwdziałania przemocy w rodzinie Przemoc domowa a przemoc w rodzinie Niebieska karta i niebieska linia Analiza miejskich i wojewódzkich programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie Rodzaje i formy przemocy domowej Działania pracownika socjalnego w obszarze przemocy w rodzinie |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem; prezentacja multimedialna; debata oksfordzka, praca w grupach zadaniowych; tworzenie analizy wojewódzkiego / miejskiego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz dokonanie diagnozy jego skuteczności |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. obecność na zajęciach (dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, trzecia skutkuje „odjęciem 2 punktów” z uzyskanej puli, czwarta i każda kolejna nieusprawiedliwiona nieobecność będzie skutkować niezaliczeniem przedmiotu) 2. samodzielne wykonanie i zaprezentowanie „Analizy wojewódzkiego / miejskiego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz dokonanie diagnozy jego skuteczności i oceny systemu usług społecznych w zakresie pomocy i wsparcia ofiarom przemocy w rodzinie” Kryteria oceniania: 1. aktywność na zajęciach / hospitacjach (ocena ogólna pod koniec semestru) 0-3p. 2. poprawność merytoryczna przygotowanej analizy a) właściwe streszczenie programu zawierające najważniejsze informacje (m.in. jego cel, sposób tworzenia – w tym czy był tworzony w ramach zespołu interdyscyplinarnego, kto jest odpowiedzialny za jego wdrożenie, podstawy prawne do których się odwołuje, analiza SWOT programu, omówienie jego załączników etc.) 0-3p. b) dokonanie oceny skuteczności programu (m.in. w oparciu o spadek / wzrost zjawisk przemocy w danym regionie) 0-2p. c) ocena systemu usług społecznych w zakresie pomocy i wsparcia ofiarom przemocy w rodzinie (m.in. czy program zawiera informacje nt. infrastruktury (podmiotów) wsparcia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie w województwie / mieście X oraz podmiotów terytorialnych w powiatach i gminach/ dzielnicach udzielających wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, form poradnictwa i wsparcia w zakresie przeciwdziałania i wsparcia ofiar przemocy w rodzinie, współpracy instytucji pomocy i integracji społecznej z III sektorem) 0-3p. d) sposób prezentacji analizy (omówienie w klarowny – interesujący grupę sposób, nieczytanie, przedstawienie informacji wprowadzających m.in. o województwie, mieście etc., czas trwania prezentacji ok 15-20 minut) 0-3p. 3. umiejętność odpowiedzi na pytania dotyczące przygotowanej analizy 0-1 p. 4. 100% frekwencja na zajęciach (2 p.) punkty dodatkowe 5. prace i zadania dodatkowe (0-3 p.) punkty dodatkowe skala ocen: a) 14-15p. = 5 b) 13p. = 4+ c) 11-12p. = 4 d) 10p = 3+ e) 8 – 9 p. = 3 f) 0-7p. = 2 |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DZPS/PSS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.