Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci - metodyka, poziom zaawansowany [10-4S-WKU2]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci - metodyka, poziom zaawansowany [10-4S-WKU2] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1206 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 1076/1077 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Emilia Gogacz | ||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Blok I - Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II- Emocje w życiu dziecka, ich istota i funkcje a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III- Rozwijanie umiejętności społeczno – emocjonalnych starszych przedszkolaków a)obdarzanie uwagą b)budowanie atrakcyjności społecznej c)zwroty grzecznościowe Blok IV Rozwijanie umiejętności społeczno emocjonalnych dzieci w okresie szkolnym a) słuchanie, mówienie miłym/odważnym głosem, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej zadawanie pytań, przerywanie, współpraca, proszenie o pomoc; dzielenie się, oferowanie pomocy, zaproszenie do zabawy, rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjaźni:, Blok IV- Budowanie współpracy z rodzicami utrzymanej w duchu empatii |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Praca z tekstem, dyskusja w grupach, sesja plakatowa, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium (pytania otwarte i zamknięte) Opracowanie zagadnienia na wskazany temat w formie prezentacji (praca w grupach) Obserwacja aktywności studentów podczas zadań praktycznych |
||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I ZU/PE-PPR 1 Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h Opracowanie zagadnienia (prezentacja): 15h Przygotowanie się do zaliczenia: 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.