Pedagogika porównawcza [10-4F-PRA]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika porównawcza [10-4F-PRA] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019 [2018Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Szurowska |
Literatura: |
1. Cylkowska-Nowak M., Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 367-382. 2. Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2012 (całość). 3. Leppert (red.), Edukacja w świecie współczesnym, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2000, s. 59-92. 4. Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014, s. 38-122. 5. Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2007, rozdział 1 i 3. 6. Prucha J., Pedagogika porównawcza. Podstawy międzynarodowych badań oświatowych, PWN, Warszawa 2004, s. 24-55. 7. Raporty i dokumenty o stanie edukacji (niezbędne do analiz). Strony internetowe: EURYDICE, IBE, UNICEF, UNESCO. |
Zakres tematów: |
1.Badania porównawcze – zasady postępowania metodologicznego. Kontekst i ekwiwalencja jako podstawowe kategorie w badaniach porównawczych. Zróżnicowanie poziomu rozwoju systemów edukacyjnych i ich źródła w perspektywie międzynarodowych badań porównawczych. Wnioski wynikające z badań międzynarodowych dla systemów oświatowych poszczególnych państw oraz międzynarodowej polityki edukacyjnej 2. Prezentacja i analiza organizacji szkolnictwa w wybranych krajach na świecie.Wnioski wynikające z badań międzynarodowych dla systemów oświatowych poszczególnych państw oraz międzynarodowych zaleceń i działań w zakresie edukacji. 3. System edukacyjny w Polsce na tle rozwiązań w innych krajach. Analizy porównawcze systemów: założenia, organizacja, struktura, zarządzanie, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice. 4. Wybrane problemy edukacyjne na świecie, w tym nierówność w dostępie do edukacji i nierówność szans edukacyjnych różnych grup społecznych, edukacja ustawiczna i edukacja włączajaca 5. Współpraca międzynarodowa w zakresie edukacji a rozwiązywanie podstawowych problemów edukacyjnych. Zaangażowanie edukacji w rozwiązywanie problemów globalnego. |
Metody dydaktyczne: |
pogadanka, dyskusja, prezentacja, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 9 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 25 - inne zadania -3 |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZU/PE- PEW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.