Analiza dzieła sztuki - 2 [10-6F-AD2]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza dzieła sztuki - 2 [10-6F-AD2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Janota-Bzowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Białostocki J. (1982) Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa. Carr-Gomm S., (2005) Słownik symboli w sztuce, Warszawa Dzieło sztuki: źródło ikonograficzne czy coś więcej? Materiały sympozjum XVII Powszechnego Zjazdu Historyków w Krakowie 15-18 września 2004, Warszawa 2005. Foucault M., (2000) Panny dworskie (Las Meninas), [w:] Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk, t. 1, s. 21-38. Gage J. (2010) Kolor i znaczenie, Kraków. Gombrich E., (1981) Sztuka a złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa. Ławniczak W., (1975) Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań. Panofsky E., Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 11-32. Porębski M., (1972) Ikonosfera, Kraków. Rynck P.de, (2005) Jak czytać malarstwo, Kraków. Rynck P. de (2009) Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, Kraków. Sosnowska J. red. (2012) Ukryte w obrazach, Warszawa. Literatura uzupełniajaca: Białostocki J., pod red., (1981) Ars emblematica. Ukryte znaczenia w malarstwie holenderskim, kat. wystawy, Warszawa. Cirlot J. E., (2000) Słownik symboli, Kraków. Dziubecki T., (1996) Ikonografia Męki Pańskiej w nowożytnym malarstwie kościelnym w Polsce, Warszawa. Forstner D., (1990) Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa. Jurkowlaniec G., (2001) Chrystus Umęczony. Ikonografia w Polsce od XIII do XVI wieku, Warszawa. Kalinowski L., (1989) Speculum artis, Warszawa. Kopaliński W., (1990) Słownik symboli, Warszawa. Poprzęcka M. (1986) Czas wyobrażony: o sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Warszawa. Ripa C., (1998) Ikonologia, Kraków. |
Metody dydaktyczne: |
Przedmiot jest ćwiczeniową kontynuacją zajęć wykładowych z pierwszego roku studiów Analiza dzieła sztuki - 1 Wykonanie analiz dzieł sztuki w ujęciu różnych teorii historii sztuki. Rozumienie różnic wynikających z odmienności warsztatu analitycznego. Znajomość terminologii służącej opisowi dzieła sztuki. Znajomość ikonografii. Zagadnienie intertekstualności. Dzieło sztuki jako komunikat. |
Metody i kryteria oceniania: |
opisy i interpretacje dzieł w ujęciu różnych teorii sztuki, z zastosowaniem terminologii i ikonografii służącej do opisu dzieła sztuki, umiejętne posługiwanie się warsztatem bibliograficznym ocena uzyskana na podstawie przedstawionych ustnych i pisemnych analiz wybranych dzieł |
Uwagi: |
warunek |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.