Praktyka wprowadzająca asystencka w klasach I-III szkoły podstawowej [10-1P-EDW1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka wprowadzająca asystencka w klasach I-III szkoły podstawowej [10-1P-EDW1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk |
Literatura: |
Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne Obowiązujące podstawy programowe |
Zakres tematów: |
Celem praktyki asystenckiej jest gromadzenie doświadczeń w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, a w szczególności: poznanie warsztatu pracy nauczyciela-wychowawcy pierwszego etapu edukacyjnego (działań organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych); nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela-wychowawcy i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki z opiekunem praktyk nabycie umiejętności dokumentowania pedagogicznego; pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych; konfrontowanie nabywanej w trakcie studiów wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym 1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, statutem, programami nauczania i programem wychowawczym, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów. Poznanie form działań organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych. Udokumentowanie własnych działań w formie charakterystyki miejsca odbywania praktyki 2. Obserwacja i dokumentowanie: czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) -dziecko oraz interakcji między dziećmi organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dzieci, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pod względem psychopedagogicznych uwarunkowań lub trudności w nabywaniu wiedzy; stosowanych przez pedagogów procedur postępowania psychokorekcyjnego, obserwacja różnych metod i form zajęć pozalekcyjnych; poznanie specyfiki organizacji oraz różnorodnych metod terapeutycznych stosowanych w pracy z zespołem klasowym i dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Udokumentowanie działań w protokołach hospitacyjnych 3. Współdziałanie z opiekunem praktyk: poznanie zespołu klasowego poprzez przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem, uczestnictwo w pracach zleconych przez nauczyciela-wychowawcę, dyrektora placówki, np. pomoc w przygotowaniu środków dydaktycznych, organizowaniu wycieczek związanych z zajęciami dydaktyczno-wychowaczymi itp. 4. Autorefleksja pedagogiczna: ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych |
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy: obserwacja uczestnicząca, dokumentowanie i uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, specjalistów terapii pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć. 5.2 Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni po uprzednim ustaleniu terminu, dla studentów stacjonarnych nie później niż do 25 września, dla studentów niestacjonarnych do 15 września danego roku akademickiego. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. 5.3 Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a) program praktyki b) Kartę praktykanta APS (Załącznik ) c) dokumentację przebiegu praktyk: - charakterystyka miejsca realizacji praktyk - protokół hospitacji zajęć - karta oceny przebiegu praktyki - opinia praktykanta o przebiegu praktyki - analiza funkcjonowania ucznia 5.4 Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 40 godz. Przygotowanie konspektów zajęć: 30 godz. Przygotowanie dokumentacji z praktyk: 10 godz. Punkty ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.