Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka wprowadzająca asystencka w klasach I-III szkoły podstawowej [10-1P-EDW1] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyka wprowadzająca asystencka w klasach I-III szkoły podstawowej [10-1P-EDW1]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Krasuska-Betiuk
Literatura:

Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne

Obowiązujące podstawy programowe

Zakres tematów:

Celem praktyki asystenckiej jest gromadzenie doświadczeń w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, a w szczególności:

poznanie warsztatu pracy nauczyciela-wychowawcy pierwszego etapu edukacyjnego (działań organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych);

nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela-wychowawcy i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki z opiekunem praktyk

nabycie umiejętności dokumentowania pedagogicznego;

pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych;

konfrontowanie nabywanej w trakcie studiów wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym

1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, statutem, programami nauczania i programem wychowawczym, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.

Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów. Poznanie form działań organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych. Udokumentowanie własnych działań w formie charakterystyki miejsca odbywania praktyki

2. Obserwacja i dokumentowanie:

 czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć

 interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) -dziecko oraz interakcji między dziećmi

 organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dzieci, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pod względem psychopedagogicznych uwarunkowań lub trudności w nabywaniu wiedzy;

 stosowanych przez pedagogów procedur postępowania psychokorekcyjnego, obserwacja różnych metod i form zajęć pozalekcyjnych;

 poznanie specyfiki organizacji oraz różnorodnych metod terapeutycznych stosowanych w pracy z zespołem klasowym i dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

Udokumentowanie działań w protokołach hospitacyjnych

3. Współdziałanie z opiekunem praktyk: poznanie zespołu klasowego poprzez przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem, uczestnictwo w pracach zleconych przez nauczyciela-wychowawcę, dyrektora placówki, np. pomoc w przygotowaniu środków dydaktycznych, organizowaniu wycieczek związanych z zajęciami dydaktyczno-wychowaczymi itp.

4. Autorefleksja pedagogiczna: ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

Metody dydaktyczne:

Metody pracy: obserwacja uczestnicząca, dokumentowanie i uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, specjalistów terapii pedagogicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć.

5.2 Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni po uprzednim ustaleniu terminu, dla studentów stacjonarnych nie później niż do 25 września, dla studentów niestacjonarnych do 15 września danego roku akademickiego. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem.

5.3 Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki.

Dokumentacja praktyk obejmuje:

a) program praktyki

b) Kartę praktykanta APS (Załącznik )

c) dokumentację przebiegu praktyk:

- charakterystyka miejsca realizacji praktyk

- protokół hospitacji zajęć

- karta oceny przebiegu praktyki

- opinia praktykanta o przebiegu praktyki

- analiza funkcjonowania ucznia

5.4 Zaliczenie praktyki dokonywane jest po indywidualnej rozmowie, w której student powinien potwierdzić odpowiednie nabycie efektów kształcenia zakładanych dla praktyki zawodowej. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 40 godz.

Przygotowanie konspektów zajęć: 30 godz.

Przygotowanie dokumentacji z praktyk: 10 godz.

Punkty ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)