Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolach integracyjnych [10-1P-EPW2e]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolach integracyjnych [10-1P-EPW2e] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Grażyna Hennel |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gasik H., Kazimierczak M., (2011), Przewodnik po praktykach pedagogicznych. Poradnik dla studentów APS i nauczycieli - opiekunów praktyk w placówkach, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Świątkiewicz J., i inni, (2014), Praktyki pedagogiczne dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Metodyka, wskazówki i zalecenia dla placówek wdrażających modele praktyk pedagogicznych, Poznań. |
Zakres tematów: |
ZADANIA PRAKTYKI 1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktycznowychowawczej oraz sposobami ich realizacji w kontekstach formalnoprawnych. 2. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy nauczyciela w kontekście organizacji działań wspierających rozwój dziecka. Poznanie form działań wpierających dziecka, organizowanych w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 3. Wykonanie oceny funkcjonalnej (charakterystyki) wybranego dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji i rozmów z nauczycielem oraz ewentualnie, po rozmowie z dzieckiem i specjalistami zaangażowanymi w pomoc rozwojową temu dziecku - w odwołaniu do uszczegółowionej wiedzy z zakresu psychologii, socjologii oraz pedagogiki. 4. Asystowanie nauczycielowi podczas zajęć, samodzielne prowadzenie dokumentacji obserwowanych zajęć dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych. Krytyczne analizowanie działań – wraz z nauczycielem – obserwowanych zajęć pod kątem założeń, celów, ich praktycznej realizacji i ewaluacji. 5. Poprowadzenie zajęć w oparciu o wcześniej przygotowane i zatwierdzone przez nauczyciela scenariusze. |
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy studenta: - obserwacja, - uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczej, realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, innych specjalistów – zgodnie z nabywanymi przez studentów kwalifikacjami, - samodzielne prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie przez studenta obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Weryfikacji osiągniętych efektów praktyki odbędzie się na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZZ/PE-EPW 2 praktyczna- praktyki Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe 20 Przygotowanie się do zajęć 5 Przygotowanie dokumentacji praktyki 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.