Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka wprowadzająca asystencka w przedszkolach [10-1P-EDW1a] Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyka wprowadzająca asystencka w przedszkolach [10-1P-EDW1a]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Marta Krasuska-Betiuk
Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. "Dwu i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć." Wyd. Bliżej Przedszkola

Gruszczyk-Kolczyńska, E. "Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu." Wyd. Bliżej Przedszkola

Zakres tematów:

1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki przedszkolnej: struktura organizacyjna, statut, autorskie programy nauczania, sposoby diagnozowania rozwoju dzieci. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka: pedagoga, psychologa, logopedy.

2. Obserwacja (hospitowanie) i dokumentowanie przebiegu:

 czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego zajęć oraz aktywności dzieci;

 toku metodycznego zajęć, stosowanych przez nauczyciela metod, form pracy

 i wykorzystywanych pomocy dydaktycznych;

 interakcji dorosły (nauczyciel/wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku zajęć dydaktycznych i opiekuńczo wychowawczych;

 procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupie dzieci, ich prawidłowości i zakłóceń;

 sposobów aktywizowania i dyscyplinowania dzieci oraz różnicowania poziomu ich aktywności, sposobów zdobywania i podtrzymywania zainteresowania i uwagi dzieci, sposób oceny postępów dzieci;

 analiza dynamiki grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowań i postaw dzieci;

 działań podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna praktyki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa.

Udokumentowanie aktywności obserwacyjnej w protokołach hospitacyjnych

3. Projektowanie i prowadzenie zajęć zgodnie z opracowaną koncepcją:

 planowanie, formułowanie celów zajęć, dobór metod i formy pracy oraz środków dydaktycznych;

 dostosowanie metod i form pracy do realizowanych treści, możliwości poznawczych dzieci i dynamiki grupy;

 organizowanie i prowadzenie zajęć zgodnie z samodzielnie opracowanym konspektem;

 wykorzystanie w toku prowadzenia zajęć (lub gier, zabaw) różnorodnych pomocy i środków dydaktycznych

 dostosowanie sposobów komunikacji w toku zajęć do poziomu rozwoju dzieci

 animowanie aktywności poznawczej i współdziałania dzieci;

 podejmowanie działań wychowawczych adekwatnych do zaistniałych problemów.

Udokumentowanie prowadzonych samodzielnie zajęć w scenariuszach.

Uwaga: ze względu na specyfikę specjalności prowadzone przez studentów zajęcia mogą obejmować wychowanie przez sztukę i edukację międzykulturową.

4. Współdziałanie z opiekunem praktyk: czynne włączanie się w działania nauczyciela poprzez: sprawowanie opieki nad dziećmi ze wszystkich grup wiekowych, pomoc w organizowaniu procesu edukacyjnego, obserwowanie zajęć dydaktycznych, opiekuńczych , wychowawczych lub wydarzenia okolicznościowego/świątecznego w przedszkolu, udział i pomoc w przeprowadzaniu diagnozy przedszkolnej.

5. Autorefleksja pedagogiczna: ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

Metody dydaktyczne:

4.1. Metody pracy: obserwacja, uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, pedagoga terapeuty; opracowanie projektów zajęć zintegrowanych, dokumentowanie obserwowanych i samodzielnie prowadzonych zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć.

Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni po uprzednim ustaleniu terminu, dla studentów stacjonarnych nie później niż do 25 września, dla studentów niestacjonarnych do 15 września danego roku akademickiego. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem.

Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki.

Dokumentacja praktyk obejmuje:

a) program praktyki

b) Kartę praktykanta APS (Załącznik )

c) dokumentację przebiegu praktyk:

- charakterystyka miejsca realizacji praktyk

- protokół hospitacji zajęć

- scenariusze samodzielnie przeprowadzonych zajęć

- karta oceny przebiegu praktyki

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla I ZZ/PE-EDW 1 - praktyki

Godziny kontaktowe: 20 godz.

Przygotowanie konspektów zajęć: 30 godz.

Przygotowanie dokumentacji z praktyk: 10 godz.

Punkty ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)