Praktyka wprowadzająca asystencka w przedszkolach [10-1P-EDW1a]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka wprowadzająca asystencka w przedszkolach [10-1P-EDW1a] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk |
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. "Dwu i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć." Wyd. Bliżej Przedszkola Gruszczyk-Kolczyńska, E. "Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu." Wyd. Bliżej Przedszkola |
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki przedszkolnej: struktura organizacyjna, statut, autorskie programy nauczania, sposoby diagnozowania rozwoju dzieci. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka: pedagoga, psychologa, logopedy. 2. Obserwacja (hospitowanie) i dokumentowanie przebiegu: czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego zajęć oraz aktywności dzieci; toku metodycznego zajęć, stosowanych przez nauczyciela metod, form pracy i wykorzystywanych pomocy dydaktycznych; interakcji dorosły (nauczyciel/wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku zajęć dydaktycznych i opiekuńczo wychowawczych; procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupie dzieci, ich prawidłowości i zakłóceń; sposobów aktywizowania i dyscyplinowania dzieci oraz różnicowania poziomu ich aktywności, sposobów zdobywania i podtrzymywania zainteresowania i uwagi dzieci, sposób oceny postępów dzieci; analiza dynamiki grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowań i postaw dzieci; działań podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna praktyki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa. Udokumentowanie aktywności obserwacyjnej w protokołach hospitacyjnych 3. Projektowanie i prowadzenie zajęć zgodnie z opracowaną koncepcją: planowanie, formułowanie celów zajęć, dobór metod i formy pracy oraz środków dydaktycznych; dostosowanie metod i form pracy do realizowanych treści, możliwości poznawczych dzieci i dynamiki grupy; organizowanie i prowadzenie zajęć zgodnie z samodzielnie opracowanym konspektem; wykorzystanie w toku prowadzenia zajęć (lub gier, zabaw) różnorodnych pomocy i środków dydaktycznych dostosowanie sposobów komunikacji w toku zajęć do poziomu rozwoju dzieci animowanie aktywności poznawczej i współdziałania dzieci; podejmowanie działań wychowawczych adekwatnych do zaistniałych problemów. Udokumentowanie prowadzonych samodzielnie zajęć w scenariuszach. Uwaga: ze względu na specyfikę specjalności prowadzone przez studentów zajęcia mogą obejmować wychowanie przez sztukę i edukację międzykulturową. 4. Współdziałanie z opiekunem praktyk: czynne włączanie się w działania nauczyciela poprzez: sprawowanie opieki nad dziećmi ze wszystkich grup wiekowych, pomoc w organizowaniu procesu edukacyjnego, obserwowanie zajęć dydaktycznych, opiekuńczych , wychowawczych lub wydarzenia okolicznościowego/świątecznego w przedszkolu, udział i pomoc w przeprowadzaniu diagnozy przedszkolnej. 5. Autorefleksja pedagogiczna: ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych |
Metody dydaktyczne: |
4.1. Metody pracy: obserwacja, uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych realizowanych przez nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, logopedów, pedagoga terapeuty; opracowanie projektów zajęć zintegrowanych, dokumentowanie obserwowanych i samodzielnie prowadzonych zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyki jest wypełnienie obowiązków wynikających z programu oraz udokumentowanie przebiegu praktyki. Zakładowy opiekun praktyk, potwierdza odbycie przez studenta praktyki i ocenia ją. W opinii o przebiegu praktyki powinny być wskazane osiągnięcia studenta oraz jego braki i trudności ujawniane w trakcie zajęć. Zaliczenia dokonuje opiekun praktyk z ramienia uczelni po uprzednim ustaleniu terminu, dla studentów stacjonarnych nie później niż do 25 września, dla studentów niestacjonarnych do 15 września danego roku akademickiego. Opiekun praktyk z ramienia uczelni jest zobowiązany do weryfikacji osiągniętych efektów praktyki na drodze analizy dokumentacji i indywidualnej rozmowy ze studentem. Student zobowiązany jest przedłożyć opiekunowi praktyk z ramienia uczelni dokumentację potwierdzającą realizację praktyki. Dokumentacja praktyk obejmuje: a) program praktyki b) Kartę praktykanta APS (Załącznik ) c) dokumentację przebiegu praktyk: - charakterystyka miejsca realizacji praktyk - protokół hospitacji zajęć - scenariusze samodzielnie przeprowadzonych zajęć - karta oceny przebiegu praktyki |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I ZZ/PE-EDW 1 - praktyki Godziny kontaktowe: 20 godz. Przygotowanie konspektów zajęć: 30 godz. Przygotowanie dokumentacji z praktyk: 10 godz. Punkty ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.