Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doktryny artystyczne XX w. - 1 [10-6F-DA1] Semestr zimowy 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Doktryny artystyczne XX w. - 1 [10-6F-DA1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 6302
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Durda-Dmitruk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Apollinaire G. (1967) Kubiści. Rozważania estetyczne. Warszawa

Baumgarth C. (1987) Futuryzm. Warszawa.

Chwistek L. (2004) Wybór pism estetycznych. Kraków.

Grabska B., Morawska E. (oprac., 1969) Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa.

Janicka K. (1973) Surrealizm. Warszawa.

Kandinsky W. (1996) O duchowości w sztuce. Łódź.

Kandinsky W. (1986) Punkt, linia a płaszczyzna. Warszawa.

Kotula A., Krakowski P. (1973) Sztuka abstrakcyjna. Warszawa.

Le Corbusier (2013) Kiedy katedry były białe. Warszawa. (wyd. polskie)

Naylor G. (1988) Bauhaus. Warszawa.

Overy P. (1979) De Stijl. Warszawa.

Pollakówna J. (1972). Formiści. Wrocław.

Porębski M. (1986) Kubizm. Warszawa.

Richter H. (1983) Dadaizm. Warszawa.

Strzemiński Wł. (1928) Unizm w malarstwie

Turowski A. (1979) W kręgu konstruktywizmu. Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Bomanowska M. (2011) 7 rozmów o Katarzynie Kobro. Łódź.

Bułhak J. (1936) Estetyka światła. Wilno.

Bułhak J. (1931) Fotografika. Wilno.

Gropius W. (2014). Pełnia architektury. Kraków.

Kostyrko T. (2006) Formiści polscy a ideologia awangardy, [w:] Wiek awangardy, red. L. Biszczad. Kraków.

Strzemiński Wł. Kobro K., Kompozycja przestrzeni. Obliczanie rytmu czasoprzestrzennego (1930)

Strzemińska N. (1999) Katarzyna Kobro. Warszawa.

Sztuka świata t. IX

Tomkins C. (2001) Duchamp. Biografia. Warszawa.

Witkiewicz S. I. (2003) O czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler. Warszawa.

Zakres tematów:

TREŚCI:

Wprowadzenie do doktryn artystycznych, rola i różnorodne formuły podbudowy teoretycznej działalności artystycznej ugrupowań i kierunków sztuki XX w., zestawienie głównych manifestów, pisma, terminologia

Założenia i manifesty kierunków, grup art. (wraz z terminologią) do 1939 r.: kubizm, futuryzm, dadaizm, abstrakcjonizm, neoplastycyzm, suprematyzm, konstruktywizm, unizm, formizm, Bauhaus, De Stijl, surrealizm, modernizm/awangarda, modernizm w architekturze (Le Corbusier),

- formizm (Witkacy / Leon Chwistek), piktorializm i „fotografia czysta“

Metody dydaktyczne:

Wykład, konwersatorium z pokazem multimedialnym, metoda oglądowa, praca z tekstem źródłowym, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

- ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości manifestów, terminologii, założeń omówionych na wykładach kierunków do 1939 r.

Uwagi:

grupa wykładowa I DUEP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)