Doktryny artystyczne XX w. - 1 [10-6F-DA1]
Semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Doktryny artystyczne XX w. - 1 [10-6F-DA1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 13:30 - 15:05
sala 6302 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Durda-Dmitruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Apollinaire G. (1967) Kubiści. Rozważania estetyczne. Warszawa Baumgarth C. (1987) Futuryzm. Warszawa. Chwistek L. (2004) Wybór pism estetycznych. Kraków. Grabska B., Morawska E. (oprac., 1969) Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa. Janicka K. (1973) Surrealizm. Warszawa. Kandinsky W. (1996) O duchowości w sztuce. Łódź. Kandinsky W. (1986) Punkt, linia a płaszczyzna. Warszawa. Kotula A., Krakowski P. (1973) Sztuka abstrakcyjna. Warszawa. Le Corbusier (2013) Kiedy katedry były białe. Warszawa. (wyd. polskie) Naylor G. (1988) Bauhaus. Warszawa. Overy P. (1979) De Stijl. Warszawa. Pollakówna J. (1972). Formiści. Wrocław. Porębski M. (1986) Kubizm. Warszawa. Richter H. (1983) Dadaizm. Warszawa. Strzemiński Wł. (1928) Unizm w malarstwie Turowski A. (1979) W kręgu konstruktywizmu. Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bomanowska M. (2011) 7 rozmów o Katarzynie Kobro. Łódź. Bułhak J. (1936) Estetyka światła. Wilno. Bułhak J. (1931) Fotografika. Wilno. Gropius W. (2014). Pełnia architektury. Kraków. Kostyrko T. (2006) Formiści polscy a ideologia awangardy, [w:] Wiek awangardy, red. L. Biszczad. Kraków. Strzemiński Wł. Kobro K., Kompozycja przestrzeni. Obliczanie rytmu czasoprzestrzennego (1930) Strzemińska N. (1999) Katarzyna Kobro. Warszawa. Sztuka świata t. IX Tomkins C. (2001) Duchamp. Biografia. Warszawa. Witkiewicz S. I. (2003) O czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler. Warszawa. |
Zakres tematów: |
TREŚCI: Wprowadzenie do doktryn artystycznych, rola i różnorodne formuły podbudowy teoretycznej działalności artystycznej ugrupowań i kierunków sztuki XX w., zestawienie głównych manifestów, pisma, terminologia Założenia i manifesty kierunków, grup art. (wraz z terminologią) do 1939 r.: kubizm, futuryzm, dadaizm, abstrakcjonizm, neoplastycyzm, suprematyzm, konstruktywizm, unizm, formizm, Bauhaus, De Stijl, surrealizm, modernizm/awangarda, modernizm w architekturze (Le Corbusier), - formizm (Witkacy / Leon Chwistek), piktorializm i „fotografia czysta“ |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, konwersatorium z pokazem multimedialnym, metoda oglądowa, praca z tekstem źródłowym, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości manifestów, terminologii, założeń omówionych na wykładach kierunków do 1939 r. |
Uwagi: |
grupa wykładowa I DUEP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.