Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej [10-3F-WZS]
Rok akademicki 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej [10-3F-WZS] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2017/2018 [2017]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
sala 6302 Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Durda-Dmitruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bazylko P., Masiewicz K., Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Warszawa 2008 Cotton Ch. (2010). Fotografia jako sztuka współczesna. Kraków. Czartoryska U. (1983). Od pop artu do sztuki konceptualnej. Warszawa. Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996. Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008 Hopfinger M. (1997). Kultura audiowizualna u progu XXI wieku. Warszawa. Kluszczyński R. (1999). Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej. Warszawa. Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989 Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań. Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Novae Res, Gdynia 2014. Literatura uzupełniająca: Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. Eco U., Sztuka, Kraków 2008. Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa. Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975 Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008 Olszewski A. (1988). Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie. Warszawa. Piwocki K. (1980) Dziwny świat współczesnych prymitywów. Warszawa Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa. Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała. Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa. Włodarczyk W. (2000). Sztuka polska: 1918-2000. Warszawa. Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk. Warszawa 1994-6 portale poświęcone sztuce np. artinfo.pl; notes.na.6.tygodni.pl; fotografiakolekcjonerska.pl; portale społecznościowe o sztuce, pisma on-line np. magazynszum.pl, blogi np. artbazaar.blogspot.com; http://rastergallery.com/galeria/blog/; notes.na.6.tygodni.pl; http://biurotlumaczen.art.pl/tlumacze/ itp.) Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp. |
Zakres tematów: |
Grupy tematyczne: 1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia, główne zagadnienia i obszary, ważne zjawiska artystyczne, dyskusje, spory, wydarzenia itp. 2. Definicje sztuki i artysty 3. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne 4. Wybrane zagadnienia sztuki światowej po 1945 roku - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. action painting, pop art., informel, environment, happening, performance, hiperrealizm, art brut, arte povera, konceptualizm, land-art, mail art, body art.) 5. Sztuka w dobie postmodernizmu 6. Wybrane zagadnienia sztuki lat 90. XX w. 7. Wybrane zagadnienia sztuki nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną) 8. Fotografia jako narzędzie kreacji 9. Późny modernizm w architekturze (np. Le Corbusier, O. Hansen) 10. Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia |
Metody dydaktyczne: |
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach, przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu, egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie zajęć |
Uwagi: |
grupa wykładowa III DZEP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.