Metodyka edukacji polonistycznej [10-1S-MPO1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej [10-1S-MPO1] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017 [2016Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk |
Literatura: |
Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D.Walczewska-Klimczak G. Dziecko w dialogu z tekstem literackim, ORE, Warszawa 2015. Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006. Krasuska-Betiuk, M., Język polski w edukacji wczesnoszkolnej, " Zeszyty Szkolne". - R. 8, nr 3 (2009), s. 85-91 Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164. Rekomendacje dotyczące kształcenia polonistycznego zawarte w raportach z ogólnopolskich badań umiejętności trzecioklasistów (wybrane raporty OBUT z lat 2006-2015). Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992 |
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego na pierwszym etapie nauczana. Osiągnięcia ucznia po każdej klasie. 2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie programów, planów pracy, konspektów i scenariuszy zajęć, dobór środków dydaktycznych.Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. 3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 4.Metody pracy z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji utworów z różnych gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Sposoby rozwijania zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. 5. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Teatr w edukacji estetycznej dziecka. 6. Kształcenie językowe: istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Rozwijanie kompetencji tekstotwórczych uczniów. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowych. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowych. |
Metody dydaktyczne: |
wykłady problemowe (prezentacja , fragmenty filmów) samokształceniowe (samodzielna lektura przesłanych tekstów z zakresu dydaktyki języka polskiego) |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ocena wiedzy na podstawie egzaminu z zakresu problematyki zajęć i literatury przedmiotu; ocena wiedzy i przygotowania do zajęć na podstawie dyskusji prowadzonych podczas ćwiczeń, ocena pracy zaliczeniowej: projektu zajęć z zakresu edukacji polonistycznej |
Uwagi: |
warunek Godziny kontaktowe: ćwiczenia 9, wykład 6 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30h Przygotowanie się do egzaminu - 30h Przygotowanie konspektu zajęć - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.