Autorstwo życia a niepełnosprawność [10-5F-AZN]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Autorstwo życia a niepełnosprawność [10-5F-AZN] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Nieduziak | ||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Artykuły: 1 Głodkowska J. (2003): Przestrzeń rehabilitacyjna w otoczeniu osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie koncepcyjne. Ruch Pedagogiczny, nr 5-6, s. 7-23. 2 Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96. 3 Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS. 4 Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. 5 Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4 (26), s. 29-43. Literatura uzupełniająca: 1 Flanczewska-Wolny, M. (red.) (2007): Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywistość. Warszawa, Impuls. 2 Kirenko J.(2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin. 3 Ossowski, R.(1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: WSP. 4 Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. [red.] (2006), Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty psychopedagogiczne. Lublin: Wydaw. UMCS. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością” – ustalenie terminologiczne. Autorstwo życia a niepełnosprawność – przedmiot w kontekście innych przedmiotów dotyczących niepełnosprawności. 2. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. 3. Studia nad zasobami osobistymi osób z niepełnosprawnością. 4. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Wybrane konstrukty ujmowania fenomenu niepełnosprawności: personalistyczny, kulturowy, normalizacyjny. 5. Zadania rozwojowe a zasoby osobiste w niepełnosprawności. 6. Trajektorie tożsamości osób z niepełnosprawnością. 7. Studia nad niepełnosprawnością (diasbility studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności. 8. Podmiotowe zasoby osób z niepełnosprawnością: poczucie własnej wartości, zaradność życiowa, obraz samego siebie i samoocena, świadomość własnej niepełnosprawności, poczucie szczęścia, poczucie sensu życia i samorealizacji. Wyjaśnianie zdarzeń życiowych a trajektoria niepełnosprawności. 9. Społeczne zasoby osobiste: umiejętności przystosowawcze, funkcjonowanie w rolach społecznych, skuteczność własnego działania, poczucie koherencji, poczucie wsparcia. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Studia nad wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych. 10. Rehabilitacja jako proces indywidualnie zróżnicowany, umożliwiający spełnianie zadań rozwojowych od wczesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Jakość przestrzeni rehabilitacyjnej w wyznaczaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością. Treści wykładów i ćwiczeń są tożsame. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
W trakcie zajęć ćwiczeniowych studenci przygotowują prezentacje indywidualnych przypadków osób z niepełnosprawnością poruszając problematykę ich codziennego funkcjonowania Dyskusja |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie prezentacji dotyczącej osoby z niepełnosprawnością oraz przedstawienie jej na forum grupy |
||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DUPC-c2 gr. 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.