Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu psychologa [20-3F-EZP] Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu psychologa [20-3F-EZP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 8:00 - 9:35
sala 3235
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Wioletta Dziarnowska
Literatura:

Brzeziński, J., Poznaniak W. (red). (1992). Etyczne problemy działalności badawczej i praktycznej psychologów. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora - fragmenty

Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004). Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” - fragmenty

Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004). Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” - fragmenty

Brzeziński J., Chyrowicz B., Toeplitz-Winiewska M., Poznaniak W., (2009), Etyka zawodu psychologa, Warszawa: PWN - całość

Brzezińska A., Toeplitz Z.,(red.),(2007), Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, W-wa: Wyd. SWPS - fragmenty

Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne - całość

Kodeks Etyczny Psychoterapeuty PTPs

EFFPA Meta-Code of Ethics

Universal Declaration of Ethical Principles for Psychologists

Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. Dziennik Ustaw nr 73 z 18.07.2001 roku, poz. 763

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Deklaracja Praw Dziecka i Konwencja o Prawach Dziecka

Karta Praw Pacjenta

Europejska Deklaracja Praw Dziecka w Szpitalu

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające. Etyka jako dyscyplina filozoficzna.

Etyka a moralność, religia i prawo.

Etyka ogólna a etyka zawodowa. Etyka zawodowa – charakterystyka podstawowych pojęć.

Etyka zawodowa a przekonania moralne i moralność grupy zawodowej.

2. Tożsamość etyczna psychologów jako grupy zawodowej.

Osobiste wartości moralne a wartości profesjonalne – niezależność, konsensus czy uwspólnienie?

3. Kategoria dobra w perspektywie etyki ogólnej.

Charakterystyka różnych pojęć dobra w etyce.

Kategoria dobra w perspektywie etyki zawodu psychologa.

4. Celowość istnienia kodeksów etycznych - kontrowersje.

Rola kodeksów zawodowych w zawodach zaufania publicznego.

Kodeks etyczno-zawodowy psychologa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego – źródła i cele. Wybrane europejskie kodeksy zawodu psychologa.

5. Sytuacje naruszenia zasad etyki zawodowej – warunki ich dopuszczalności.

Międzynarodowe umowy i prawne wymogi uprawiania zawodu.

6. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa prowadzącego badania psychologiczne.

Zasady etyczne i prawne obowiązujące w przypadku badań osób dorosłych i dzieci.

Kategoria autonomii osobowej i warunki jej respektowania oraz przykłady jej naruszenia.

7. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa w diagnostyce psychologicznej.

Zasady etyczne i prawne obowiązujące w przypadku działań diagnostycznych wobec osób dorosłych i dzieci.

Klient jako aktywny i świadomy podmiot procesu diagnostycznego.

8. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa w pomocy psychologicznej.

Relacja pomocowa jako relacja wrażliwa na partnerstwo.

Subiektywne i obiektywne warunki partnerskiej interakcji.

9. Nowoczesne formy udzielania pomocy psychologicznej – problem ich dopuszczalności, rzetelności i skuteczności.

Uwarunkowania etyczno-prawne usług terapeutycznych i poradnictwa „na odległość”.

10. Powinności psychologa w pracy z pacjentem terminalnym i jego rodziną.

Kategoria współpracy interdyscyplinarnej i uwspólnienia standardów etycznych.

Postawa wobec pacjenta terminalnego a osobisty stosunek do sytuacji granicznych i ich rozumienie przez psychologa.

11. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa w badaniach naukowych i działalności akademickiej.

Kategoria dobrych obyczajów w nauce – jej tworzeniu, przekazywaniu, popularyzacji i komercjalizacji.

Uwarunkowania etyczno-prawne psychologicznych badań naukowych z udziałem ludzi a kategoria alternatywnych technik badawczych angażujących istoty/obiekty pozaludzkie.

12. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa sądowego.

Uwarunkowania etyczno-prawne działalności psychologa w sprawach karnych, cywilnych i rodzinno-opiekuńczych.

13. Specyfika dylematów etycznych w zawodzie psychologa.

Strategie postępowania w sytuacji konfliktu wartości.

Problem „złotej dyrektywy”.

14. Manipulacja, wpływ społeczny i stereotypy osobiste w pracy psychologa.

Społeczna odpowiedzialność psychologa i wizerunek publiczny usług psychologicznych.

15. Podsumowanie zajęć: ja jako przyszły psycholog: kim będę, jaki będę i dokąd będę zmierzał.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z prezentacją power point, dyskusja moderowana w oparciu o przeczytane teksty oraz zaproponowane problemy, analiza przypadków

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena składowa:

- Przygotowanie do zajęć w oparciu o wskazane materiały i metody opracowania;

- Demonstracja uzyskanej przez studenta wiedzy w ramach dyskusji i warsztatów;

- Kultura udziału w zajęciach;

- Zaliczenie testu końcowego: test ma formę pisemną w postaci pytań otwartych i zawierał będzie 7 losowo wybranych pytań spośród 15tu wskazanych przez prowadzącego.

Punkty ECTS:

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h

Przygotowanie się do zajęć: lektury 25 h

Przygotowanie się do testu końcowego 20 h

Razem: 3 ECTS

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla IV DMPY/ PKL2

Punkty ECTS:

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h

Przygotowanie się do zajęć: lektury 25 h

Przygotowanie się do testu końcowego 20 h

Razem: 3 ECTS

Kontakt z prowadzącą bezpośredni lub mailowy na dyżurach dla studentów:

dyżur prowadzącego:

środa 16.00-17.00

piątek 14.00 - 15.00

gab. 2106 bud. B

mailto: w.dziarnowska@poczta.onet.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)