Etyka zawodu psychologa [20-3F-EZP]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Etyka zawodu psychologa [20-3F-EZP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 32 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Brzeziński, J., Poznaniak W. (red). (1992). Etyczne problemy działalności badawczej i praktycznej psychologów. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora - fragmenty Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004). Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” - fragmenty Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.). (2004). Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” - fragmenty Brzeziński J., Chyrowicz B., Toeplitz-Winiewska M., Poznaniak W., (2009), Etyka zawodu psychologa, Warszawa: PWN - całość Brzezińska A., Toeplitz Z.,(red.),(2007), Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, W-wa: Wyd. SWPS - fragmenty Polskie Towarzystwo Psychologiczne (2000). Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 837-844). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne - całość Kodeks Etyczny Psychoterapeuty PTPs EFFPA Meta-Code of Ethics Universal Declaration of Ethical Principles for Psychologists Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. Dziennik Ustaw nr 73 z 18.07.2001 roku, poz. 763 Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Deklaracja Praw Dziecka i Konwencja o Prawach Dziecka Karta Praw Pacjenta Europejska Deklaracja Praw Dziecka w Szpitalu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające. Etyka jako dyscyplina filozoficzna. Etyka a moralność, religia i prawo. Etyka ogólna a etyka zawodowa. Etyka zawodowa – charakterystyka podstawowych pojęć. Etyka zawodowa a przekonania moralne i moralność grupy zawodowej. 2. Tożsamość etyczna psychologów jako grupy zawodowej. Osobiste wartości moralne a wartości profesjonalne – niezależność, konsensus czy uwspólnienie? 3. Kategoria dobra w perspektywie etyki ogólnej. Charakterystyka różnych pojęć dobra w etyce. Kategoria dobra w perspektywie etyki zawodu psychologa. 4. Celowość istnienia kodeksów etycznych - kontrowersje. Rola kodeksów zawodowych w zawodach zaufania publicznego. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego – źródła i cele. Wybrane europejskie kodeksy zawodu psychologa. 5. Sytuacje naruszenia zasad etyki zawodowej – warunki ich dopuszczalności. Międzynarodowe umowy i prawne wymogi uprawiania zawodu. 6. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa prowadzącego badania psychologiczne. Zasady etyczne i prawne obowiązujące w przypadku badań osób dorosłych i dzieci. Kategoria autonomii osobowej i warunki jej respektowania oraz przykłady jej naruszenia. 7. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa w diagnostyce psychologicznej. Zasady etyczne i prawne obowiązujące w przypadku działań diagnostycznych wobec osób dorosłych i dzieci. Klient jako aktywny i świadomy podmiot procesu diagnostycznego. 8. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa w pomocy psychologicznej. Relacja pomocowa jako relacja wrażliwa na partnerstwo. Subiektywne i obiektywne warunki partnerskiej interakcji. 9. Nowoczesne formy udzielania pomocy psychologicznej – problem ich dopuszczalności, rzetelności i skuteczności. Uwarunkowania etyczno-prawne usług terapeutycznych i poradnictwa „na odległość”. 10. Powinności psychologa w pracy z pacjentem terminalnym i jego rodziną. Kategoria współpracy interdyscyplinarnej i uwspólnienia standardów etycznych. Postawa wobec pacjenta terminalnego a osobisty stosunek do sytuacji granicznych i ich rozumienie przez psychologa. 11. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa w badaniach naukowych i działalności akademickiej. Kategoria dobrych obyczajów w nauce – jej tworzeniu, przekazywaniu, popularyzacji i komercjalizacji. Uwarunkowania etyczno-prawne psychologicznych badań naukowych z udziałem ludzi a kategoria alternatywnych technik badawczych angażujących istoty/obiekty pozaludzkie. 12. Dziedziny praktyki psychologicznej i specyfika obowiązujących w nich zasad etycznych: powinności psychologa sądowego. Uwarunkowania etyczno-prawne działalności psychologa w sprawach karnych, cywilnych i rodzinno-opiekuńczych. 13. Specyfika dylematów etycznych w zawodzie psychologa. Strategie postępowania w sytuacji konfliktu wartości. Problem „złotej dyrektywy”. 14. Manipulacja, wpływ społeczny i stereotypy osobiste w pracy psychologa. Społeczna odpowiedzialność psychologa i wizerunek publiczny usług psychologicznych. 15. Podsumowanie zajęć: ja jako przyszły psycholog: kim będę, jaki będę i dokąd będę zmierzał. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z prezentacją power point, dyskusja moderowana w oparciu o przeczytane teksty oraz zaproponowane problemy, analiza przypadków |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena składowa: - Przygotowanie do zajęć w oparciu o wskazane materiały i metody opracowania; - Demonstracja uzyskanej przez studenta wiedzy w ramach dyskusji i warsztatów; - Kultura udziału w zajęciach; - Zaliczenie testu końcowego: test ma formę pisemną w postaci pytań otwartych i zawierał będzie 7 losowo wybranych pytań spośród 15tu wskazanych przez prowadzącego. Punkty ECTS: Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h Przygotowanie się do zajęć: lektury 25 h Przygotowanie się do testu końcowego 20 h Razem: 3 ECTS |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla IV DMPY/ PKL2 Punkty ECTS: Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h Przygotowanie się do zajęć: lektury 25 h Przygotowanie się do testu końcowego 20 h Razem: 3 ECTS Kontakt z prowadzącą bezpośredni lub mailowy na dyżurach dla studentów: dyżur prowadzącego: środa 16.00-17.00 piątek 14.00 - 15.00 gab. 2106 bud. B mailto: w.dziarnowska@poczta.onet.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.