Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu pedagoga specjalnego [10-5F-EZS] Semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka zawodu pedagoga specjalnego [10-5F-EZS]
Zajęcia: Semestr letni 2017/2018 [2017L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
sala 3139 (aula C)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 162
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Łukaszewska
Literatura:

1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.

2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996.

4. Kodeks Etyczny Nauczyciela, Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Kodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Kodeks Etyki Zawodu Kuratora

Sądowego, Kodeks Etyki Pracownika Socjalnego, Kodeks Etyki Pracownika Szkoły

5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000.

6. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971

7. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach

moralnych, PWN, Warszawa 1994.

8. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003.

9. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992.

10. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

11. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013.

12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

14. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011.

15. M. Toeplitz-Winiewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński i inni, Warszawa 2008,

s. 83-86.

16. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych

17. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych

18. Konstytucja RP

Zakres tematów:

1. Filozofia, Moralność, Moralność jako fenomen zmienny, Etyka, Działy etyki (ogólnej): Etyka opisowa, Metaetyka, Etyka normatywna:

Deontologia, Konsekwencjalizm, Etyka cnót, Etyka praktyczna, Podstawowe zasady etyki zawodowej, Wybrane problemy etyki zawodowej

2. Etyka zawodowa, Kodeksy i standardy etyczne, Kodeksy a wartości, Współczesne kodeksy etyki zawodowej, Rola i funkcje kodeksów

etyki zawodowej, Etyki zawodowe jako role społeczne, Pedagog specjalny jako zawód zaufania społecznego, Etos pedagoga specjalnego

a pedeutologia

3. Aksjologiczne i prawne podstawy stosunku do osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność w kontekście Praw Człowieka:

Działania ONZ, Działania UE, Ochrona w polskim systemie prawnym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Filozoficzne

kontrowersje dotyczące praw człowieka: Punkty sporne, Pojęcie godności

4. Niepełnosprawność, Dyskusje wokół pojęcia niepełnosprawności: Rys historyczny, Wpływ rozumienia (definicji) niepełnosprawności na

praktykę, Teoretyczne modele rozumienia niepełnosprawności: Model moralny, Model medyczny, Model społeczny, [Model funkcjonalny],

Model bio-psycho-społeczny, Etyczne konsekwencje modeli niepełnosprawności

5. Niepełnosprawność, poradnictwo genetyczne, dyskryminacja, Stanowisko medyczne: Zasady prowadzenia poradnictwa genetycznego,

Diagnostyka prenatalna i preimplementacyjna, Stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych: „Nowa eugenika”?, Poradnictwo

genetyczne a dyskryminacja: Testy presymptomatyczne, Etyka decyzji prokreacyjnych, Selekcja zarodków, Dyskryminacja w kontekście

sporów o diagnostykę prenatalną

6. Etyka rehabilitacji a pojęcie autonomii, Zasada autonomii: Świadoma zgoda, Konflikt między zasadą działania na rzecz dobra pacjenta a

szacunkiem dla autonomii, Zastrzeżenia wobec nadrzędności zasady autonomii w etyce rehabilitacji, Etyka rehabilitacji jako etyka troski

7. Etyka resocjalizacji, Moralność a legalność czynu, Pedagogika resocjalizacyjna (Aspekty aksjologiczne), Ustawa o postępowaniu w

sprawach nieletnich (założenia etyczne), Zasady resocjalizacji a etyka, Etapy resocjalizacji a etyka, Kodeks etyki zawodu kuratora

sądowego: Wartości kodeksu, Wybrane etyczne problemy procesu resocjalizacji: Zaburzenia w funkcjonowaniu skazanych w instytucji

zamkniętej, Nasilenie agresji i przemocy u skazanych, Trudności w wypełnieniu ról zawodowych przez personel

Metody dydaktyczne:

wykład, ćwiczenia, realizacja zadań, metoda przypadków

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Uwagi:

grupa wykładowa I DUPC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)