Seminarium dyplomowe magisterskie - 3 [20-SC-MG3]
Semestr zimowy 2017/2018
Seminarium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe magisterskie - 3 [20-SC-MG3] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Renata Siemieńska-Żochowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wojciszke, B. (2002) Kobiety i mężczyźni. GWP Miluska, J.(1996) Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życiu. Wyd. Naukowe UAM. Giddens, A. (2001) Nowoczesność i tożsamość. W-wa:PWN Beck, U., E.Beck-Gernsheim (2013) Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. Warszawa: PWN Bauman , Z. (2009) Konsumowanie życia. Kraków: Wyd. UJ Bourdieu, P. (2004) Dystynkcja. Scholar B. Szatur-Jaworska, (2000) Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa Norris, P., R. Inglehart, (2008) Wzbierająca fala. W-wa: PWN Castells, M. (2013) Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu. Warszawa: PWN LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Biddulph, S. (2004) Męskość. Poznań: REBES Radkiewicz P., R. Siemieńska (red.) (2009) Społeczeństwo w czasach zmiany. W-wa :Scholar Janiak-Jasińska, A., K.Sierakowska, A.Szwarc (red.)(2016) Ludzie starzy i starość. W-wa: DiG Snyder, T. (2017) O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Kraków: Znak Horyzont R. Siemieńska (red.) (2017) Uniwersytety, naukowcy i studenci w zglobalizowanym świecie. W-wa: Scholar Vigarello, G. (2011) Historia urody. W-wa: Aletheia Matysiak, A. (red.) (2014) Nowe wzorce formowania i rozwoju rodziny w Polsce. Przyczyny oraz wpływ na zadowolenie z życia. . W-wa: Scholar Ireneusz Krzemiński (red.) (2009) Naznaczeni .Mniejszości seksualne w Polsce –raport 2008. PWN Grzelak J., T. Zarycki (red.) (2004) Społeczna mapa Warszawy. W-wa: Scholar Boski P. (2010) Kulturowe ramy zachowań społecznych. W-wa: PWN Lewicka M. (2012) Psychologia miejsca. W-wa: Scholar |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Mechanizmy tworzenia zmieniającej się tożsamości płci kulturowej i opartej na wieku (młody/a, dojrzały/a, stary/a), postrzegania i kontroli miejsca jednostek w społeczeństwie na poziomie mikro i makro. Teorie feministyczne, queer. Wielość koncepcji płci kulturowej i ich zmienność (heteroseksualne i homoseksualne). Kryzys męskości i kobiecości i ich skutki. Porównania międzykulturowe. Wizerunki tworzone w mediach (telewizji, pismach, Internecie) i ich funkcje. Zmieniające się koncepcje w warunkach późnej nowoczesności/ wolnego rynku/ przemian demograficznych. Wiek jako zasób i balast w różnych społeczeństwach. Fazy życia (dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość) jako „nosiciele” zasobów i deficytów w życiu prywatnym i publicznym. Pożądani i niepożądani w percepcji społecznej. Umasowienie edukacji na poziomie ponadśrednim (wyższym) i jego konsekwencje: obietnica sukcesu czy rozczarowania. Uczelnie a rynek pracy –wzajemne relacje, wartość wiedzy „uczelnianej”, kariery Płeć, wiek, wykształcenie, przynależność etniczna jako czynniki różnicujące postawy, wartości, zachowania i miejsce w społeczeństwie. „My”, „inni”, „obcy”. Wielorakość (pożądana, odrzucana itd.) „inność”. Procesy włączania i wykluczania społecznego. Ruchliwość geograficzna w epoce globalizacji, a poczucie przywiązania do miejsca i wymiary tożsamości lokalnej i ponadlokalnej (tożsamość, zakotwiczenie). Społeczeństwa demokratyczne i niedemokratyczne we współczesnym świecie. Społeczeństwo obywatelskie we współczesnych demokracjach. Stowarzyszenia oparte na orientacjach seksualnych, ideologicznych, religijnych , wieku, przynależności etnicznej jako zinstytucjonalizowane grupy interesów we współczesnych społeczeństwach. Nowe ruchy społeczne (np. miejskie) Płeć/ wiek a segmentacja (1) rynku edukacyjnego, (2) rynku pracy ( „Szklany sufit” – „lepka podłoga” i przeciwdziałanie im ,np. affirmative actions) (3) uczestnictwa w polityce (na poziomie lokalnym (np. inicjatywy oddolne, organizacje pozarządowe, samorządy), ogólnokrajowym (np.kandydaci-kandydatki do Sejmu, działalność w partiach politycznych, strukturach rządowych, partycypacja w wyborach). Rozwiązania infrastrukturalne, sieci społeczne. Przemiany rodziny (struktury rodziny, zakresu obowiązków poszczególnych członków, łączenia obowiązków rodzinnych z obowiązkami w pracy, rola instytucji wspomagających prywatnych – państwowych itp.) Dziadkowie jako przedmiot manipulacji państwa i rodziny. Przykłady manipulacji w mediach, w dokumentach politycznych, poprzez regulacje prawne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda interaktywna (współpraca prowadzącego ze studentami) . Dyskusja nad tematami z ogólnej literatury przedmiotu oraz nad dobraną pod kątem konkretnych zainteresowań poszczególnych osób. Następnie omawianie i analizowanie projektów badawczych przygotowywanych przez studentów , ich realizację i opracowywanie wyników |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
I rok mag.: Przygotowanie jednego rozdziału na końcu semestru letniego II rok mag.: Napisanie pracy magisterskiej, zdanie egzaminu magisterskiego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
seminarium prof Siemieńska- Żochowska II DUSC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.