Projekt badawczy - 1 [20-2F-PB1]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Projekt badawczy - 1 [20-2F-PB1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Danuta Duch-Krzystoszek, Dominika Walczak |
Literatura: |
Lektury omówione na zajęciach: Chłoń-Domińczak A. (i in.) (2012). Edukacja zawodowa w Polsce w: Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Chłoń-Domińczak A., Palczyńska M. (2015). Rynek pracy a kompetencje Polaków – wybrane wyniki badania postPIAAC. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Rozdział 3. Kompetencje osób młodych a ich aktywność edukacyjna i zawodowa. Fila J., Rybińska A., Trzciński R. (2014). Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL. Analiza projektów realizowanych w latach 2008-2011. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Rozdział 7 – 10. Podwójcic, K. (2015). Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Rozdział 5, 7, 8, 9. Felczak, J., Kopańska, A., Malinowska, K., Smak, M., Walczak, D. (2015). Stan i potrzeby kadrowe kształcenia zawodowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Lektura uzupełniająca: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. poz.59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. poz. 60) |
Zakres tematów: |
Moduł badania: Nauka zawodu w szkołach ponadpodstawowych w powiecie wołomińskim Szkolnictwo zawodowe (szkolnictwo zawodowe dawniej i dziś; wyzwania wobec szkolnictwa zawodowego); System edukacji w społeczności lokalnej na przykładzie powiatu wołomińskiego (udział w konferencji naukowej prezentującej wyniki badania uczniów szkół zawodowych powiatu wołomińskiego zrealizowanego przez studentów w ramach Praktyk specjalistycznych w roku ubiegłym); Rynek pracy a edukacja (wpływ wykształcenia na decyzje o pracy zawodowej, wpływ edukacji na sytuację osób młodych na rynku pracy, czego (nie) uczą polskie szkoły); Praktyczna nauka zawodu (współpraca szkół z pracodawcami, czynniki ułatwiające i utrudniające udział pracodawców w kształceniu zawodowym); Doradztwo zawodowe (rola doradztwa edukacyjno-zawodowego, działania doradcze w szkole, korzystanie z doradztwa w szkole); Nauczyciele w szkolnictwie zawodowym (kim są nauczyciele szkół zawodowych, potrzeby nauczycieli szkół zawodowych, warunki pracy w szkołach zawodowych). Także: Praca nad narzędziami badawczymi (omówienie wybranych, wykorzystywanych w badaniach społeczności lokalnych narzędzi badawczych, konstruowanie do badań własnych scenariuszy IDI, metryczki, ankiety dla ankietera); Przygotowanie do wyjścia w teren (testowanie narzędzi badawczych – ogrywanie scenek, omówienie zasad sporządzania transkrypcji). |
Metody dydaktyczne: |
praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), burza mózgów, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie: frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, aktywna praca w grupach nad scenariuszami IDI i innymi narzędziami badawczymi |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.