Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną [10-4S-DSU1] Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną [10-4S-DSU1]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 38
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Pawlak
Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985.

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Lit. uzupełniająca:

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów...

Ustawa o systemie oświaty

Ustawa Prawo oświatowe

Zakres tematów:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

Metody dydaktyczne:

dyskusja, elementy wykładu, analiza przypadków

Metody i kryteria oceniania:

Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć.

Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego).

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II ZU/PE-PEW 1

Punkty ECTS (3):

godziny kontaktowe: 15h

praca własna studenta: 75h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)