Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną [10-4S-DSU1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną [10-4S-DSU1] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 38 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Agnieszka Pawlak |
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985. Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
Zakres tematów: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, elementy wykładu, analiza przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego). |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZU/PE-PEW 1 Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 15h praca własna studenta: 75h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.