Praca z dzieckiem zdolnym [10-4S-PDZ]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z dzieckiem zdolnym [10-4S-PDZ] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 38 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Mirosława Pleskot |
Literatura: |
Literatura podstawowa Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Dyrda B. (2007). Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Braun, M., Mach, M. (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji. Cybis, N., Drop, E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2012). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Dyrda, B. (2010). Trudności w nauce szkolnej uczniów zdolnych, czyli kilka słów o Syndromie Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. Trendy, Internetowe Czasopismo Edukacyjne, 3, s. 15-20. Literatura uzupełniająca Głuc, K. (2009). Diament. Dostrzec i aktywizować możliwości, energie, talenty. Trendy, Internetowe Czasopismo Edukacyjne, 4, s. 29-32. Hłobił, A. (2010). Działalność szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (red.) (2008). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji. Warszawa: APS. Pac-Marcinkowska, K. (2009). Program uwaga! Zdolności! Trendy, Internetowe Czasopismo Edukacyjne, 4, s. 33-36. Pasich, L. (2009). Projekt „Taki jak Mozart”, czyli w stronę wspierania i rozwijania zdolności. Trendy, Internetowe Czasopismo Edukacyjne, 4, s. 13-20. Uczeń zdolny w systemie edukacji. Materiał informacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji. http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=88:materiay-edukacyjne-ksztacenia-uczniw-zdolnych&Itemid=1355 Wybrane definicje zdolności, uzdolnień, talentu. Materiał edukacyjny ORE http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=88:materiay-edukacyjne-ksztacenia-uczniw-zdolnych&Itemid=1355 Wybrane projekty i programy dotyczące ucznia zdolnego. Materiał informacyjny ORE http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=88:materiay-edukacyjne-ksztacenia-uczniw-zdolnych&Itemid=1355 |
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć obejmuje: - podstawowe pojęcia, - charakterystykę ucznia zdolnego, - typy uzdolnień, - wybrane modele zdolności, - uczeń zdolny w prawie oświatowym, - trudności uczniów zdolnych w procesie edukacyjnym - syndrom nieadekwatnych osiągnięć - uczeń zdolny – jak go rozpoznać? Wybrane metody i narzędzia do identyfikacji i diagnozy zdolności ucznia w procesie dydaktycznym. - polskie i światowe programy edukacyjne w pracy z dzieckiem zdolnym oraz ich znaczenie w procesie dydaktycznym. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: - pogadanka - dyskusja - metody aktywizujące - burza mózgów, metody problemowe - metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu obejmuje: 1. Aktywność i zaangażowanie na zajęciach. 2. Realizacja zadań praktycznych w czasie zajęć. 3. Przygotowanie indywidualnego narzędzia autorskiego do diagnozowania uzdolnień. 5. Przygotowanie w grupach komiksu edukacyjnego rozwiązującego problemy uczniów zdolnych (www.pixton.com). 6. Zaliczenie końcowe dotyczy zaliczenia wszystkich powyższych wymogów. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZU/PE-PEW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.