Wychowanie dla zrównoważonego rozwoju [10-4F-WRO]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie dla zrównoważonego rozwoju [10-4F-WRO] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 255 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Ligia Tuszyńska |
Literatura: |
Batorczak, A. (2013). Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju w Polsce i w Wielkiej Brytanii, Rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski. Wydział Pedagogiczny. Warszawa . Promotor: dr hab. Alicja Siemak-Tylikowska prof. UW p. Internet; Borys T. Jak budować program ekorozwoju informacje ogólne Agenda 21 tom I, Regionalny Ośrodek Ekorozwoju Fundacji Karkonoskiej w Jeleniej Górze, Warszawa - Jelenia Góra 1998, Bremer, J., Encyklika Laudato si w perspektywie nauki o zrównoważonym rozwoju, Nauczyciel i Szkoła, Nr 1, Wyd. Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, Mysłowice 2016 Cichy D. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa 2003 • Kalinowska A., Zrównoważona Europa dla lepszego świata – Dekada ONZ edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (2005-2014) w krajach Unii Europejskiej,[w:] L. Tuszyńska (red.) Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy, Wyd. Wydział Biologii UW, Warszawa 2010 s. 8-17 • Tuszyńska L., Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, WUW, Warszawa 2008 • L. Tuszyńska (red.), Koncepcja zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli klas początkowych, Wyd. APS, Warszawa, 2016, • Walosik, A. (2014). Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Kraków: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego |
Zakres tematów: |
Podstawy Zrównoważonego Rozwoju Rozważania definicyjne dotyczące edukacji i zrównoważonego rozwoju Historia rozwoju zrównoważonego Pedagogiczne koncepcje Zrównoważonego Rozwoju Koncepcja kształcenia przez całe życie Cztery filary edukacji w pedagogice zrównoważonego rozwoju Dekada edukacji dla zrównoważonego Rozwoju (DEZR) 2005-2014 Efekty Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju 2005-2014 Edukacja Globalna - 17 celów ZR w Strategii 2030 Obszary ekologiczne pedagogiki zrównoważonego rozwoju Świadomość ekologiczna społeczeństwa Zapobieganie zanieczyszczeniom środowiska warunkiem zdrowia człowieka i przyrody; Zmiany klimatu; Dlaczego warto segregować odpady ?; Ochrona przyrody i różnorodności biologicznej; Natura 2000 - Europejska sieć obszarów chronionych Zachowania konsumenckie ludzi problemem pedagogiki ZR; Środowisko przyrodnicze a zdrowie człowieka; Praktyka pedagogiczna w środowisku przyrodniczym Projektowanie i ewaluacja zajęć w środowisku przyrodniczym; Uczenie się w przyrodzie – o przyrodzie i dla przyrody; Przyroda jako wartość w życiu człowieka; Przyroda – pierwsze laboratorium edukacji; Ewaluacja zajęć przyrodniczych w partnerstwie z uczniem i rodzicami; Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny |
Metody i kryteria oceniania: |
Szczegółowy opis projektu edukacyjnego na rzecz zrównoważonego rozwoju pt. "Myśl globalnie - działaj lokalnie" |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla II ZU/PE |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.