Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne koncepcje zachowań dewiacyjnych [10-5S-TKD] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne koncepcje zachowań dewiacyjnych [10-5S-TKD]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Nawrocka
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Błachut J., Gaberle A., Krajewski K. (2006). Kryminologia. Gdańsk: Wyd. Arche,

- Gierowski J. K. (2005). Psychologiczne wyznaczniki przestępczości. W: Strelau J. (red.) Psychologia. Podręcznik Akademicki. T.3. Gdańsk: Wyd. GWP,

- Hołyst B. (1999). Kryminologia. Warszawa: PWN,

- Siemaszko A (1993). Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN

Literatura uzupełniająca:

- Gierowski J. K. (2009). Relacje pomiędzy płcią psychologiczną a agresywnością na tle czynników ryzyka przemocy u nieletnich dziewcząt i chłopców. W: Gula B., Wysocka–Pleczyk M. (red.) Przestępczość nieletnich. Dziecko jako ofiara i sprawca przemocy. Kraków: Wyd. UJ,

- Pospiszyl I. Patologie społeczne, Wyd. PWN, Warszawa 2008

Zakres tematów:

Norma i patologia w życiu człowieka

- Różne definicje normy (np. wg L. Pytki) i patologii (np. wg A. Podgóreckiego, J. Wodza, J. Jasińskiego)

- Dewiacja pozytywna i negatywna

2. Zachowania agresywne, psychopatia, socjopatia, charakteropatia

3. Teoretyczne koncepcje wyjaśniające zachowania dewiacyjne:

a. Teorie biologiczne i genetyczne

b. Koncepcje psychodynamiczne (teorie Eysencka, W. Reclessa, Rottera, Freuda)

c. Nurt społeczno – kulturowy

- Koncepcje socjologiczne: teoria zróżnicowanych powiązań, Teoria kontroli społecznej T. Hirchi, Teoria napięcia R. Agnew, Teoria społecznego naznaczania E. Lemert; teorie podkultur

- Koncepcje feministyczne (F. Adler, R. Simon)

- Pozycja społeczna kobiet a problem przestępczości

d. Teorie wieloczynnikowe

Metody dydaktyczne:

wykład. dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Uwagi:

grupa wykładowa dla II ZU/PC-PSAw

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)