Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Natalia Bednarska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa. 3. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s.105- 207 4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80. 5. Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 , poz. 977). 6. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 85, poz. 532). Literatura uzupełniająca: 1. Eckert U., Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu. Wyd. APS, Warszawa 2012. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2012. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2012. 4. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 5. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno – terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. 6. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 7. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973. |
Zakres tematów: |
1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówkach wychowania przedszkolnego na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy) 2. Diagnoza 2.1. Pojęcie i cele diagnozy, rodzaje i funkcje diagnozy 2.2. Etapy postępowania w diagnozie 3. Parametryczne i nieparametryczne metody diagnozy i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce) 3.1. Obserwacja 3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne) 3.3. Analiza archiwów 3.4. Wywiad/ rozmowa 3.5. Metody projekyjne 3.6. Testy diagnostczyne 5. Gotowość szkolna (pojęcie gotowości szkolnej – ważniejsze koncepcje i metody jej badania). 7. Dysleksja (pojęcie, diagnoza) 6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka 7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych. 8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków; Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz. + laboratorium 15godz. + wykład 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 20 Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: Wykład: egzamin pisemny Ćwiczenia i laboratorium: praca problemowo - badawcza - diagnoza dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej; scenariusz zajęć ukierunkowanych na stymulowanie gotowości szkolnej, scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-WPW 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.