Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze [10-1S-DZD1]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Natalia Bednarska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa.

3. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s.105- 207

4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80.

5. Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 , poz. 977).

6. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 85, poz. 532).

Literatura uzupełniająca:

1. Eckert U., Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu. Wyd. APS, Warszawa 2012.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2012.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2012.

4. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

5. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno – terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

6. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006.

7. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973.

Zakres tematów:

1. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówkach wychowania przedszkolnego na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy)

2. Diagnoza

2.1. Pojęcie i cele diagnozy, rodzaje i funkcje diagnozy

2.2. Etapy postępowania w diagnozie

3. Parametryczne i nieparametryczne metody diagnozy i ich charakterystyka (jak z nich korzystać w praktyce)

3.1. Obserwacja

3.2. Narzędzia diagnostyczne (w tym zadania/ eksperymenty diagnostyczne)

3.3. Analiza archiwów

3.4. Wywiad/ rozmowa

3.5. Metody projekyjne

3.6. Testy diagnostczyne

5. Gotowość szkolna (pojęcie gotowości szkolnej – ważniejsze koncepcje i metody jej badania).

7. Dysleksja (pojęcie, diagnoza)

6. Konstruowanie prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka

7. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w placówce oraz scenariuszy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych.

8. Włączenie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach, analiza przypadków;

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz. + laboratorium 15godz. + wykład 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30

Przygotowanie się do egzaminu - 20

Przygotowanie pracy na ćwiczenia - 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4

Metody i kryteria oceniania:

Pomiar efektów kształcenia:

Wykład: egzamin pisemny

Ćwiczenia i laboratorium: praca problemowo - badawcza - diagnoza dziecka oraz zaprojektowanie programu pomocy psychologiczno - pedagogicznej; scenariusz zajęć ukierunkowanych na stymulowanie gotowości szkolnej, scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-WPW 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)