Edukacja przyrodnicza w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka [10-1S-EPZ]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja przyrodnicza w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka [10-1S-EPZ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jan Jelinek, Barbara Retmaniak-Pikulska |
Strona domowa grupy: | http://dzieciecafizyka.pl/ |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa • Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wyrawdnictwo Bliżej Przedszkola. • Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne) • Muchacka B.: Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006 • Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010 Literatura uzupełniająca • G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, • Saan: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; • Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. |
Zakres tematów: |
Blok 1. Wychowanie przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Przyroda w dokumentach oświatowych dotyczących wychowania przedszkolnego. Cele, treści i zadania edukacji przyrodniczej. Blok 2. Dziecięcy sposób pojmowania świata. Jego implikacje do nauczania przyrody wśród dzieci przedszkolnych (artyficjalizm, animizm, myślenie magiczne, dziecięcy sposób badania świata –doświadczanie świata) Blok 3. Podstawowe metody badania świata: metoda eksperymentu przyrodniczego, pokazu, objaśnienia – zasady ich organizowania i ich znaczenie w procesie poznawania świata przez dzieci. Blok 4. Zakres edukacji przyrodniczej: ziemia, woda, powietrze (zjawiska atmosferyczne), ogień, rośliny i zwierzęta, człowiek, ekologia, kosmos. Zajęcia praktyczne. |
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach, realizacja zadań wynikających z programu przedmiotu oraz odpowiedź ustna na podstawie omawianych w trakcie zajęć zagadnień oraz literatury. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-praktyczna-WZP 1 Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30 przygotowanie się do zajęć: 20 przygotowanie się do egzaminu: 6 przygotowanie prezentacji: 4 Suma pkt. ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.