Wychowanie przez sztukę - działalność plastyczna [10-1S-WSD]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie przez sztukę - działalność plastyczna [10-1S-WSD] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Janusz Kłoniecki |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Lowenfeld V. Brittain W.L. Twórczość a rozwój umysłowy dziecka PWN Warszawa 1977 Popek St. Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP Warszawa 1987 Natorff A., Wasiluk K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP Warszawa 1990 Literatura uzupełniająca Popek St. Barwy i psychika Lublin 2001 Popek St. Psychologia twórczości plastycznej Kraków 2010 Kłoniecki J. Rodzina a edukacja kulturalna. Warszawa 2008 Kłoniecki J. Twórczy nauczyciel w procesie edukacji artystycznej. Warszawa 2001 Marcinkowska K., Michejda-Kowalska K.: Barwne fantazje. WSiP, Warszawa 1993 |
Zakres tematów: |
Proces twórczy dziecka w podświadomości i świadomości, jako szereg czynności psychicznych i fizycznych wynikający z jego wiedzy o otaczającym go świecie. Metody rozpoznawania i rozwijania zdolności plastycznych, zainteresowań, inteligencji wielorakich oraz stymulowania kreatywności dziecka. Proces twórczy dziecka związany z emocjami, zainteresowaniami i uzdolnieniami plastycznymi małego dziecka. Funkcje plastyki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: - poznawcza - dostarczają informacji dotyczących różnych zakresów i dziedzin, różnych epok i kultur. W zakres tej wiedzy wchodzi również specyficzna wiedza plastyczna, elementy historii i sztuki , znajomość języka plastycznego. - kształcąca- dotyczy procesów psychicznych- operacji umysłowych poznanie procesów oddziaływania dzieła plastycznego na uruchamianie, stymulowanie spostrzegawczości, uwagi, myślenia, mowy i wyobraźni dziecka - wychowawcza- wzbogacająca sferę osobowości dziecka określaną jako właściwości psychiczne: charakter, postawy, motywy działania. Analiza podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w zakresie plastyki. Język plastyczny - zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i słownictwem do określania problemów plastycznych - środków wyrazu plastycznego, ich wzajemnych powiązań (kreska, bryła, kompozycja itp. Problemy plastyczne, środki wyrazu plastycznego tworzące dzieło, obraz (linia, plama, bryła, przestrzeń) Scenariusze zajęć z plastycznych w przedszkolu i szkole. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji. Projektowanie dekoracji uroczystości w przedszkolu i szkole, eksponowanie i ekspozycja wystaw plastycznych dzieci |
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie realizacji przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji plastycznej i edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia ćwiczeń wynikających z programu przedmiotu studenci wykonają przykładowe prace plastyczne oraz prace dotyczące planowania, tworzenia i przygotowania zajęć plastycznych oraz wykazania się podczas kolokwium odpowiednim poziomem wiedzy metodycznej |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-praktyczna-WZP 1 NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 20 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia 20 liczba godzin przeznaczonych na inne zadania 20 liczba punktów ECTS - 3pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.