Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu i szkole [10-1S-PLP] Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu i szkole [10-1S-PLP]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Gregorek
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. G. Demel - „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”; Warszawa 1996: WSiP.

2. D. Emiluta- Rozya- „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym”, Warszawa 1994: CMPPP Ministerstwa Edukacji Narodowej.

3. E.Stecko- „Zaburzenia mowy u dzieci- wczesne rozpoznanie i postępowanie logopedyczne”, Warszawa 1994: Wydawnictwo UW.

4. Styczek- „Logopedia”, Warszawa 1983: PWN.

5. Z. Tarkowski- „Jąkanie wczesnodziecięce”; Warszawa 1992:WSiP.

6. T. Zaleski- „Opóźniony rozwój mowy”; Warszawa 1992: PZWL.

Literatura uzupełniająca:

7. D. Antos, G. Demel, I. Styczek- „Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy”; Warszawa 1971: PZWS.

8. E. Sachajska- „Uczymy poprawnej wymowy”, Warszawa 1987: WSiP.

9. E. M. Skorek- „Oblicza wad wymowy”; Warszawa 2001: Wydawnictwo Akademickie Styczek- „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Komentarz i tablice”, Warszawa 1982:WSiP.

10. B. Rocławski red. Naukowa- „Opieka logopedyczna od poczęcia”, Gdańsk 1998: Glottispol.

11. Z. Tarkowski- „Jąkanie”, Warszawa 2001:Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zakres tematów:

Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy umożliwiającej realizację zadań w zakresie profilaktyki logopedycznej w przedszkolu i szkole. Studenci poznają jej założenia, cele i treści. Nabywają umiejętności w zakresie wczesnego rozpoznawania wad i zaburzeń mowy u dzieci i właściwego pokierowania ich losem. Student powinien być przygotowany i znać sposoby postępowania logoterapeutycznego w przypadku prostych wad wymowy. Zapoznaje się także z warsztatem pracy logopedy. Ponadto zwraca uwagę na zachowanie zasad poprawności językowej i dba o kulturę języka. W szczególności ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z mechanizmem i warunkami powstawania, i rozwoju mowy, indywidualnym różnicowaniem jej rozwoju. . Podczas zajęć studenci poznają zagadnienia opóźnionego i nieukończonego rozwoju mowy, słuchu fonematycznego. Ćwiczenia mają również na celu prezentowanie umiejętności w zakresie rozpoznawania wad i zaburzeń mowy oraz przedstawienie metodyki postępowania w przypadkach substytucji i deformacji głosek. Zajęcia prezentują podstawowe ćwiczenia usprawniające mowę oraz mające wpływ na jej rozwój. Omówione będą również formy aktywności językowej dzieci, a także zagadnienia ich kompetencji językowej oraz warunki umożliwiające tworzenie sytuacji sprzyjających jej rozwojowi. .

Metody dydaktyczne:

Nauczanie frontalne, praca indywidualna, praca w grupach.

Instruktaż, praca z tekstem, pogadanka, pokaz, analiza materiałów , dyskusja, prezentacja multimedialna, projekt własny studenta.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) Zaliczenie testu pisemnego 30% , scenariusz zajęć 20%; projekt pomocy logopedycznej 25%; prezentacja multimedialna 25%

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-praktyczna-EPW 1

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe 18

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie eseju, prezentacji 20

Inne formy 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)