Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu i szkole [10-1S-PLP]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu i szkole [10-1S-PLP] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Gregorek |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Demel - „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”; Warszawa 1996: WSiP. 2. D. Emiluta- Rozya- „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym”, Warszawa 1994: CMPPP Ministerstwa Edukacji Narodowej. 3. E.Stecko- „Zaburzenia mowy u dzieci- wczesne rozpoznanie i postępowanie logopedyczne”, Warszawa 1994: Wydawnictwo UW. 4. Styczek- „Logopedia”, Warszawa 1983: PWN. 5. Z. Tarkowski- „Jąkanie wczesnodziecięce”; Warszawa 1992:WSiP. 6. T. Zaleski- „Opóźniony rozwój mowy”; Warszawa 1992: PZWL. Literatura uzupełniająca: 7. D. Antos, G. Demel, I. Styczek- „Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy”; Warszawa 1971: PZWS. 8. E. Sachajska- „Uczymy poprawnej wymowy”, Warszawa 1987: WSiP. 9. E. M. Skorek- „Oblicza wad wymowy”; Warszawa 2001: Wydawnictwo Akademickie Styczek- „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Komentarz i tablice”, Warszawa 1982:WSiP. 10. B. Rocławski red. Naukowa- „Opieka logopedyczna od poczęcia”, Gdańsk 1998: Glottispol. 11. Z. Tarkowski- „Jąkanie”, Warszawa 2001:Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zakres tematów: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy umożliwiającej realizację zadań w zakresie profilaktyki logopedycznej w przedszkolu i szkole. Studenci poznają jej założenia, cele i treści. Nabywają umiejętności w zakresie wczesnego rozpoznawania wad i zaburzeń mowy u dzieci i właściwego pokierowania ich losem. Student powinien być przygotowany i znać sposoby postępowania logoterapeutycznego w przypadku prostych wad wymowy. Zapoznaje się także z warsztatem pracy logopedy. Ponadto zwraca uwagę na zachowanie zasad poprawności językowej i dba o kulturę języka. W szczególności ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z mechanizmem i warunkami powstawania, i rozwoju mowy, indywidualnym różnicowaniem jej rozwoju. . Podczas zajęć studenci poznają zagadnienia opóźnionego i nieukończonego rozwoju mowy, słuchu fonematycznego. Ćwiczenia mają również na celu prezentowanie umiejętności w zakresie rozpoznawania wad i zaburzeń mowy oraz przedstawienie metodyki postępowania w przypadkach substytucji i deformacji głosek. Zajęcia prezentują podstawowe ćwiczenia usprawniające mowę oraz mające wpływ na jej rozwój. Omówione będą również formy aktywności językowej dzieci, a także zagadnienia ich kompetencji językowej oraz warunki umożliwiające tworzenie sytuacji sprzyjających jej rozwojowi. . |
Metody dydaktyczne: |
Nauczanie frontalne, praca indywidualna, praca w grupach. Instruktaż, praca z tekstem, pogadanka, pokaz, analiza materiałów , dyskusja, prezentacja multimedialna, projekt własny studenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) Zaliczenie testu pisemnego 30% , scenariusz zajęć 20%; projekt pomocy logopedycznej 25%; prezentacja multimedialna 25% |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III ZZ/PE-praktyczna-EPW 1 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe 18 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie eseju, prezentacji 20 Inne formy 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.