Pedagogiczne podstawy edukacji wczesnoszkolnej [10-0S-POE]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogiczne podstawy edukacji wczesnoszkolnej [10-0S-POE] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Witkowska-Tomaszewska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bałachowicz J., Halvorsen V. Kirsti, Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Warszawa 2015, ISBN (taki sam jak prof. Bałachowicz), 155stron Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. Cackowska M. (red.), Integralny system nauczania początkowego, Wyd. Ped. ZNP, Kielce 1992. Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka? WSiP, Warszawa 2009. Gołębniak B. D. (red.), Uczenie metodą projektów, WSiP, Warszawa 2002. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Żak, Warszawa 2010. Klus-Stańska D., Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły, [w:] M. Dudzikowa,M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia procesy konteksty, GWP, Gdańsk 2010. Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2016 Moroz H. (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Wyd. Impuls, Kraków 2001, (wybrane zagadnienia). Muchacka B., Czaja-Chudyba I., Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. Sowińska H. (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011. Literatura dodatkowa Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, wyd. Impuls, Kraków 2004. Witkowska-Tomaszewska A., Rytualne sposoby oporu uczniów edukacji wczesnoszkolnej na przemoc symboliczną szkoły [w:] Adamek I., Bałachowicz J., Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany. |
Zakres tematów: |
Wykład 1.Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki poszczególnych wykładów, zagadnienia egzaminacyjne. (1h) 2.Znaczenie edukacji wczesnej w kontekście przemian społeczno – gospodarczych na świecie. (3h) 4.Założenia i zasady konstruktywnego i pozytywistycznego uczenia się i nauczania w klasach niższych. – w świetle podstawy programowej. (2h) 5.Dyskursy edukacji wczesnoszkolnej. Społeczno-kulturowa tożsamość szkoły. (2h) 7.Społeczno-instytucjonalne role nauczyciela edukacji początkowej. Nauczyciel w relacji wolności i przymusu. (2h) 8.Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika wczesnej edukacji. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych.(2h) |
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, analiza przypadków (przykładów), prezentacje multimedialne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie egzaminu ustnego Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład 18 h Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie lektury - 20 h Liczba punktów ECTS - 1 |
Uwagi: |
warunek/powtarzanie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.