Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [10-1S-PEJ]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy i metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III [10-1S-PEJ] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Maja Wenderlich |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Awramiuk E, Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok: Trans Humana, Białystok 2006. 2.. Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009. 3. Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. 4. Gruszczyk Kolczyńska E., Zielińska E., Wielostronne kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania starszych przedszkolaków [w:] Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014. 5. Jurek A. Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. 6. Jurek A. Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańska 2012. Literatura uzupełniająca 1. Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III, Warszawa 1981. 2 Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. 3. Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992. 4. Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001. 5. Żuchowska W. , Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Kraków 1999. |
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia językowego, literackiego i kulturalnego w przedszkolu i klasach I-III. 2. Teoretyczne podstawy nabywania języka w różnych ujęciach: - teorie uczenia się i wpływu społecznego (koncepcje behawiorystyczne), - teoria dwóch kodów językowych Basila Bernsteina, - natywistyczna teoria Noama Chomsky'ego, - konstruktywizm – teorie: Jeana Piageta, Lwa Wygotsky’iego, Jerome Brunera. 3. Lingwistyczne i psychologiczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. 4. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym. Podział metod czytania i pisania. 5. Proces nauki czytania – gotowość i aspekty procesu czytania, kształtowanie umiejętności oraz jej doskonalenie. 6. Proces pisania. Nauka poprawnego pisania; etapy nauki pisania nowej litery, rodzaje ćwiczeń w pisaniu. Trudności w nauce czytania i pisania. 7. Praca z tekstem literackim: cele, etapy i opracowywanie utworów literackich. Opracowywanie utworów poetyckich oraz praca z lekturą. Kącik literacki. 8. Nauczanie gramatyki, ortografii i interpunkcji w edukacji wczesnoszkolnej. 9. Twórcze zaangażowanie uczniów. Stymulowanie wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego. Metody pobudzania myślenia twórczego. 10. Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Książka, teatr, kino, muzyka.Wspieranie i rozwijanie zainteresowań. |
Metody dydaktyczne: |
Eksponujące, podające, praktyczne, problemowe, aktywizujące. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pomiar efektów kształcenia: kolokwium, prezentacje multimedialne, scenariusz lekcji edukacji polonistycznej w klasach 1-3, esej. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZZ/PE-WPW 2 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15h, wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30h Przygotowanie się do kolokwium: 25h Przygotowanie prezentacji multimedialnej: 10h Przygotowanie eseju: 20h Przygotowanie scenariusza edukacji polonistycznej; 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.