Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-RMG1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-RMG1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 70 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Natalia Bednarska |
Literatura: |
E. Słodownik-Rycaj, O mowie dziecka. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju (rozdz.1 i 2) L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy (rozdz.: Okresy kształtowania się mowy dziecka) D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu (rozdz.: Dbałość o rozwój mowy. Wspomaganie dzieci w dłuższych i logicznych wypowiedziach oraz korygowanie ewentualnych zaburzeń mowy) A. Brzezińska, Czytanie i pisanie - nowy język dziecka (część 1, par.: 2.1, 2.2), D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (rozdz. 1) M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, Praca zbiorowa (część 1) Literatura uzupełniająca: D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym E. Słodownik-Rycaj,Gry i zabawy językowe, Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka I. Koźmińska, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie E. Roszyńska, Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania... [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Wydawnictwo APS 2012 (rozdział 4) |
Zakres tematów: |
1. Periodyzacja rozwoju mowy. Przyswajanie mowy dzieci 3-, 4-, 5-, 6-letnich. Funkcje mowy. 2. Teoretyczne podstawy nabywania języka w różnych ujęciach: teorie uczenia się i wpływu społecznego (koncepcje behawiorystyczne), teoria dwóch kodów językowych Basila Bernsteina, natywistyczna teoria Noama Chomsky'ego, konstruktywizm – teorie: Jeana Piageta, Lwa Wygotsky’iego, Jerome'a Brunera 3. Zaburzenia i zakłócenia rozwoju mowy - różnice, wybrane rodzaje. 4. Wspieranie rozwoju mowy - rodzaje działań, częstotliwość, zalecenia do realizacji. 5. Czytania i pisanie - definicje, ujęcia. Mowa pisana – jej znaczenie dla rozwoju dziecka. 6. Gotowość do nauki czytania i pisania - definicja, zakres. Pojęcie świadomości pisma. Nauczycielska diagnoza gotowości do nauki czytania i pisania. Wspieranie gotowości do nauki czytania i pisania. |
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny, problemowy |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla II ZZ/PE-WPW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.