Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-RMG1] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka [10-1S-RMG1]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 70
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Natalia Bednarska
Literatura:

E. Słodownik-Rycaj, O mowie dziecka. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju (rozdz.1 i 2)

L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy (rozdz.: Okresy kształtowania się mowy dziecka)

D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich

E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu (rozdz.: Dbałość o rozwój mowy. Wspomaganie dzieci w dłuższych i logicznych wypowiedziach oraz korygowanie ewentualnych zaburzeń mowy)

A. Brzezińska, Czytanie i pisanie - nowy język dziecka (część 1, par.: 2.1, 2.2),

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (rozdz. 1)

M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu

Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, Praca zbiorowa (część 1)

Literatura uzupełniająca:

D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym

E. Słodownik-Rycaj,Gry i zabawy językowe, Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka

G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka

I. Koźmińska, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie

E. Roszyńska, Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania... [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Wydawnictwo APS 2012 (rozdział 4)

Zakres tematów:

1. Periodyzacja rozwoju mowy. Przyswajanie mowy dzieci 3-, 4-, 5-, 6-letnich. Funkcje mowy.

2. Teoretyczne podstawy nabywania języka w różnych ujęciach: teorie uczenia się i wpływu społecznego (koncepcje behawiorystyczne), teoria dwóch kodów językowych Basila Bernsteina, natywistyczna teoria Noama Chomsky'ego, konstruktywizm – teorie: Jeana Piageta, Lwa Wygotsky’iego, Jerome'a Brunera

3. Zaburzenia i zakłócenia rozwoju mowy - różnice, wybrane rodzaje.

4. Wspieranie rozwoju mowy - rodzaje działań, częstotliwość, zalecenia do realizacji.

5. Czytania i pisanie - definicje, ujęcia. Mowa pisana – jej znaczenie dla rozwoju dziecka.

6. Gotowość do nauki czytania i pisania - definicja, zakres. Pojęcie świadomości pisma. Nauczycielska diagnoza gotowości do nauki czytania i pisania. Wspieranie gotowości do nauki czytania i pisania.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, problemowy

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Uwagi:

grupa wykładowa dla II ZZ/PE-WPW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)