Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka edukacji polonistycznej 10-1S-MPO3
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Metodyka edukacji polonistycznej 10-1S-MPO3
Zajęcia Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 (2017Ln) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Literatura:

Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992

Raporty i rekomendacje OBUT 2014 i lata późniejsze

Literatura uzupełniająca:

Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym , [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B.Niesporek-Szamburska, Wydaw. Nauk. Uniw. Śląskiego, Katowice 2012, s.45-57.

Krasuska-Betiuk M., W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji do nauczania języka polskiego [w:] W trosce o edukację dziecka, red. K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć, Wydawnictwo B&G, Warszawa, s. 107-133.

Krasuska-Betiuk M., Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji, "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis" Folia 161 Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V (2014). s.152-164.

Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995.

Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002

Polański E., Rychlik A., Ortografia i interpunkcja w zintegrowanym kształceniu wczesnoszkolnym, Mysłowice 2006.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

problemowe: dyskusji, praktyczne, samokształcenie

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium zaliczeniowe, projekty zajęć z zakresu edukacji polonistycznej

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II ZZ/PE-EDW 1

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 21h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Przygotowanie się do egzaminu - 20h

Przygotowanie konspektu zajęć - 9 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.