Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Monitorowanie rozwoju dziecka [10-1S-MRD1] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Monitorowanie rozwoju dziecka [10-1S-MRD1]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Barbara Pietrzak
Literatura:

literatura obowiązkowa:

Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, 2011

Janowski A. (2002), Poznawanie uczniów. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 1984

Jarosz E. Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2006

Karwowska-Struczyk, M., Hajnicz, W., Obserwacja w poznawaniu dziecka. WSiP, Warszawa 1998

Mielcarek, M., Ratajczyk, A. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesne dzieciństwo. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 1, 2015, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek.

Nartowska H., Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. WSiP, Warszawa 1992

Ratajczyk, A., Mielcarek, M., Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wiek przedszkolny. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 2, 2015, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek.

Rękosiewicz, M., Kram, A., Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 3, 2015, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek.

Skala Gotowości Edukacyjnej SGE-5 i 6, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, www.ore.edu.pl

Wigocka-Okoń B, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, 2003

Literatura uzupełniająca :

Styczek I, Badanie i kształtowanie słuch fonematycznego, WSiP, Warszawa

1982

Pietrzak –Szymańska B., Wspieranie rozwoju mowy dzieci urodzonych przedwcześnie i niepełnosprawnych, WSP , Warszawa 2013

Arkusze i karty badań - różne

Arkusz badania mowy dziecka

Arkusz badania rozwoju psychoruchowego i odruchów niemowlęcych

Zakres tematów:

1. Monitorowanie, ocena rozwoju psychoruchowego dziecka. Przegląd definicji, znaczenie oceny rozwoju dziecka, trudności diagnostyczne i badawcze. Problem wspólpracy przy ocenie rozwoju ( dziecko - terapeuta/ nauczyciel/ nauczyciel- rodzic). Komunikacja wzajemna w procesie oceny dziecka- sposób prezentacji dianozy.

2. Wybrane arkusze do diagnozy dzieci, walory praktyczne. Analiza krytyczna prezentowanych materiałów, sposoby ich wykorzystania .

3. zadania praktyczne, próby doboru narzędzia do monitoringu rozwoju danego przypadku, analiza - studium przypadku, analiza wytworów dziecięcych, próbki diagnostczne - ćwiczenia praktyczne.

4.Znaczenie monitoringu rozwoju dziecka dla jego kariery przedszkolnej, szkolnej i zawodowej, wybrane formy pomocy ( np. wczesne wspomaganie dziecka)

Metody dydaktyczne:

dyskusja , praca w grupach/zespołach, analiza przypadków, ćwiczenia praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia:15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, np., studiowanie literatury:10

liczba godzin przygotowania się do prezentacji:5

sumaryczna liczba punktów ECTS:2, zaliczenie na ocenę

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II ZZ/PE-EDW 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)