Monitorowanie rozwoju dziecka [10-1S-MRD1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Monitorowanie rozwoju dziecka [10-1S-MRD1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Barbara Pietrzak |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, 2011 Janowski A. (2002), Poznawanie uczniów. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 1984 Jarosz E. Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2006 Karwowska-Struczyk, M., Hajnicz, W., Obserwacja w poznawaniu dziecka. WSiP, Warszawa 1998 Mielcarek, M., Ratajczyk, A. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesne dzieciństwo. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 1, 2015, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek. Nartowska H., Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego. WSiP, Warszawa 1992 Ratajczyk, A., Mielcarek, M., Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wiek przedszkolny. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 2, 2015, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek. Rękosiewicz, M., Kram, A., Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 3, 2015, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek. Skala Gotowości Edukacyjnej SGE-5 i 6, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, www.ore.edu.pl Wigocka-Okoń B, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, 2003 Literatura uzupełniająca : Styczek I, Badanie i kształtowanie słuch fonematycznego, WSiP, Warszawa 1982 Pietrzak –Szymańska B., Wspieranie rozwoju mowy dzieci urodzonych przedwcześnie i niepełnosprawnych, WSP , Warszawa 2013 Arkusze i karty badań - różne Arkusz badania mowy dziecka Arkusz badania rozwoju psychoruchowego i odruchów niemowlęcych |
Zakres tematów: |
1. Monitorowanie, ocena rozwoju psychoruchowego dziecka. Przegląd definicji, znaczenie oceny rozwoju dziecka, trudności diagnostyczne i badawcze. Problem wspólpracy przy ocenie rozwoju ( dziecko - terapeuta/ nauczyciel/ nauczyciel- rodzic). Komunikacja wzajemna w procesie oceny dziecka- sposób prezentacji dianozy. 2. Wybrane arkusze do diagnozy dzieci, walory praktyczne. Analiza krytyczna prezentowanych materiałów, sposoby ich wykorzystania . 3. zadania praktyczne, próby doboru narzędzia do monitoringu rozwoju danego przypadku, analiza - studium przypadku, analiza wytworów dziecięcych, próbki diagnostczne - ćwiczenia praktyczne. 4.Znaczenie monitoringu rozwoju dziecka dla jego kariery przedszkolnej, szkolnej i zawodowej, wybrane formy pomocy ( np. wczesne wspomaganie dziecka) |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja , praca w grupach/zespołach, analiza przypadków, ćwiczenia praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia:15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, np., studiowanie literatury:10 liczba godzin przygotowania się do prezentacji:5 sumaryczna liczba punktów ECTS:2, zaliczenie na ocenę |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZZ/PE-EDW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.