Wychowanie zdrowotne i fizyczne – metodyka [10-0S-WZF1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie zdrowotne i fizyczne – metodyka [10-0S-WZF1] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Karolina Zdziechowska-Dzierzgwa |
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Rozporządzenie MEN z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe w zajęciach sportowych, COS, Warszawa 2002. Demel M., Pedagogika zdrowia, WSIP, Warszawa 1980. Gniewkowski W., O metodach wychowania fizycznego w przedszkolu, Wychowanie w przedszkolu, 1983 nr 3_6. Gniewkowski W, Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990. Gruszczyk-Kolczyńska E, Zielińska E., Konieczność zaspokojenia potrzeby ruchu u maluchów. Dbałość o ich zdrowie oraz rozwój sprawności ruchowej w domu i w przedszkolu, w: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i szkole. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, CEBP, Kraków 2012. Zielińska E., Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznych dzieci w tym sprawności manualnej i zdolności panowania nad własną aktywnością ruchową w: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków 2012. Zielińska E., Wdrażanie starszych przedszkolaków do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków 2012. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1988. Literatura uzupełniająca: Gniewkowski W., Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci, w: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. CEBP, Kraków 2011. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Kształtowanie umiejętności ruchowych i społecznych maluchów poprzez zabawy rekomendowane w Metodzie Ruchu Rozwijającego, w: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i szkole. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. CEBP, Kraków 2012. |
Zakres tematów: |
1.Analiza dokumentów regulujących realizację wychowania zdrowotnego i kształtowania sprawności fizycznej dzieci na etapie wychowania przedszkolnego. Podstawa programowa i wynikające z niej zadania dla nauczyciela w zakresie wychowania zdrowotnego, fizycznego oraz bezpieczeństwa. 2.Zachowania zdrowotne, zdrowie, choroba, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna - definicje. Współczesne podejście do zdrowia. 3.Bezpieczeństwo dziecka w wieku przedszkolnym. Prawidłowości psychologiczne i pedagogiczne wdrażania dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych 4.Choroby wieku dziecięcego. 5.Żywienie dziecka w wieku przedszkolnym. 6. Rozwój fizyczny, psychoruchowy i fizyczny u dzieci w wieku przedszkolnym Prawidłowości i zakłócenia rozwoju sprawności ruchowej dzieci. 7. Rola i miejsce wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej w psychofizycznym rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym. 8. Współpraca z rodzicami w zakresie wychowania zdrowotnego i fizycznego 9. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności |
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini wykład, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, prezentacja, praca z tekstem w tym z aktem prawnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena efektów kształcenia: Każdy Student przygotowuje dwa scenariusze zajęć dla dzieci w określonym wieku i tematyce wskazanej przez prowadzącego oraz w formie praktycznej przeprowadza zajęcia ze swoją grupą na podstawie wcześniej przygotowanego konspektu. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II ZZ/PC-WWR-WY 1 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 12h Przygotowanie do zajęć (czytanie literatury) - 10h Opracowanie scenariuszy i przygotowanie do zajęć pokazowych: 8h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.