Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego [10-4S-TPK1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego [10-4S-TPK1] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Józefa Bałachowicz |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. 2. Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012. 3. Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole. Wyd. UW-M, Olsztyn 2000 (wybrane zagadnienia). 4. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 5. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju, Kielce 2010. 6. Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wyd. APS, Warszawa 2015. 7. Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska L., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015. 8. Bałachowicz J., Rowicka A. (red.), Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. Wydawnictwo WSP im J. Korczaka, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia). Literatura dodatkowa 9. Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). |
Zakres tematów: |
1. Nauczyciel i uczeń w perspektywie teorii transmisji i transformacji kulturowej. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta. Społeczna transmisja i transformacja. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka.(2h) 2. Nauczyciel – organizator środowiska edukacyjnego uczniów młodszych - środowisko społeczne i materialne rozwoju dziecka i zasady edukacyjnego wspierania jego rozwoju. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasach niższych.(2h) 3. Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa rozumienia ucznia się dziecka. Zaangażowanie dziecka w uczenie się i samoregulacja. Rola zadania i aktywności własnej dziecka. Rola motywacji utożsamionej, zewnętrznej i wewnętrznej w aktywności dziecka. Rozwijanie sprawczości, samodzielności i odpowiedzialności dziecka oraz potrzeby osiągnięć.(2h) 4. Zasady konstruktywnego uczenia się i nauczania w klasach niższych. Metody i ich użycie w instrumentalnym i konstruktywistycznym modelu działań edukacyjnych. Style działań nauczycieli klas niższych a szkolne doświadczenia uczniów. Style a kultura uczenia się, komunikacja i współpraca rówieśnicza a efekty edukacyjne. (2h) 5. Koncepcje nauczania integralnego – w ujęciu historycznym i współczesnym. Istotne cechy koncepcji nauczania integracyjnego. Efekty edukacji zintegrowanej w ujęciu B. Bernsteina.(2h) 6. Wzorce integracji w klasach niższych.(2h) |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacje multimedialne |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I ZU/PE-PEW grupa wykładowa dla I ZU/PE-PEW Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12 + 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 18 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 punkty ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.