Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego [10-4S-TPK1] Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy kształcenia zintegrowanego [10-4S-TPK1]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Józefa Bałachowicz
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009.

2. Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.

3. Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole. Wyd. UW-M, Olsztyn 2000 (wybrane zagadnienia).

4. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia).

5. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju, Kielce 2010.

6. Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wyd. APS, Warszawa 2015.

7. Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska L., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015.

8. Bałachowicz J., Rowicka A. (red.), Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. Wydawnictwo WSP im J. Korczaka, Warszawa 2013 (wybrane zagadnienia).

Literatura dodatkowa

9. Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia).

Zakres tematów:

1. Nauczyciel i uczeń w perspektywie teorii transmisji i transformacji kulturowej. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta. Społeczna transmisja i transformacja. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka.(2h)

2. Nauczyciel – organizator środowiska edukacyjnego uczniów młodszych - środowisko społeczne i materialne rozwoju dziecka i zasady edukacyjnego wspierania jego rozwoju. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasach niższych.(2h)

3. Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa rozumienia ucznia się dziecka. Zaangażowanie dziecka w uczenie się i samoregulacja. Rola zadania i aktywności własnej dziecka. Rola motywacji utożsamionej, zewnętrznej i wewnętrznej w aktywności dziecka. Rozwijanie sprawczości, samodzielności i odpowiedzialności dziecka oraz potrzeby osiągnięć.(2h)

4. Zasady konstruktywnego uczenia się i nauczania w klasach niższych. Metody i ich użycie w instrumentalnym i konstruktywistycznym modelu działań edukacyjnych. Style działań nauczycieli klas niższych a szkolne doświadczenia uczniów. Style a kultura uczenia się, komunikacja i współpraca rówieśnicza a efekty edukacyjne. (2h)

5. Koncepcje nauczania integralnego – w ujęciu historycznym i współczesnym. Istotne cechy koncepcji nauczania integracyjnego. Efekty edukacji zintegrowanej w ujęciu B. Bernsteina.(2h)

6. Wzorce integracji w klasach niższych.(2h)

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacje multimedialne

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Uwagi:

grupa wykładowa dla I ZU/PE-PEW

grupa wykładowa dla I ZU/PE-PEW

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12 + 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 18

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 punkty ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)