Etyka zawodu pedagoga [10-4F-EZP1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka zawodu pedagoga [10-4F-EZP1] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska |
Literatura: |
1. "Po co etyka pedagogom?", red. W. Sawczuk, Adam Marszałek, Toruń 2007. 2. Janusz Homplewicz, "Etyka pedagogiczna", Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000. 3. Aldona Molesztak, "W kręgu wartości moralnych nauczyciela", WSP TWP, Warszawa 1996. 4. Henryka Kwiatkowska, "Pedeutologia", Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 5. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003. 6. Gary D. Fenstermacher, "Style nauczania", Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000. 7. Maria Ossowska, "Normy morale: próba systematyzacji", PWN, Warszawa 1970. 8. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 9. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 10. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 11. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 12. Piotr Domeracki, Marcin Jaranowski, Marcin Zdrenka, "Sześć cnót mniejszych", Wydawnictwo UMK, Toruń 2012. 13. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 14. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 15. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948), ONZ. 16. Deklaracja Praw Dziecka (1956), ONZ. 17. Konwencja Praw Dziecka (1989), ONZ. 18. "Dobre obyczaje w nauce", Komitet Etyki Polskiej Akademii Nauk. 19. Karta Nauczyciela. 20. Kodeks Etyki Nauczycielskiej (1995), PTN, Warszawa. 21. Kodeks Etyczny Nauczyciela – wzór , (2008), CEO. 22. Kodeks Etyki Lekarskiej. 23. Kodeks Pracownika Socjalnego. 24. "Zawód Animator", Kwartalnik Resplica Nowa, nr 21/2013. 25. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka pedagogom; etyka zawodowa jako etyka stosowana (3 godz.) 2. „Dobre praktyki” w zawodzie pedagoga – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu pedagoga konkretnej specjalności (3 godz.) 3. Próba wypracowania wzoru osobowego pedagoga konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza – wartości i cnoty budujące etos zawodu pedagoga; przywary niszczące etos zawodu pedagoga (3 godz.) 4. Jaka teoria pedagogiczna? Jakie wartościowanie – analiza wybranych teorii pedagogicznych pod kątem ich aksjologicznych preferencji (3 godz.) 5. Specyfika dylematów etycznych w pracy pedagoga konkretnej specjalności; wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - studia przypadków (3 godz.) |
Metody dydaktyczne: |
W oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas ćwiczeń |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I ZU/PE-PPR 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.