Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia: wykład monograficzny [10-4F-PDU1] Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedeutologia: wykład monograficzny [10-4F-PDU1]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 153
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Franciszek Szlosek
Literatura:

Obowiązkowa:

Kwiatkowska H.: Pedeutologia. WAiM, Warszawa 2008.

Michalski J.: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

Michalski J.: "O kapitanie mój kapitanie!" Lekcja krytycznego myślenia w stylu Johna Keatinga. (w): Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem. Redakcja naukowa A. Ciążela & S. Jaronowska. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

Nalaskowski A: Szkoła Laboratorium. Wyd. "Impuls" Kraków, ORE, Warszawa, 2017.

Szempruch J.: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Uzupełniająca:

Bałachowicz J., Adamek I. (red): Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

Day Ch.: Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2008.

Śliwerski B.: Myśleć jak pedagog. GWP, Sopot 2010.

Zakres tematów:

Wykład:

1. Zajęcia wprowadzające, informacja o celach i treściach zajęć, założenia zaliczenia przedmiotu, dane kontaktowe. Wprowadzenie do pedeutologii. Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim.

2. Ujęcia interpretacyjne taktu pedagogicznego. Taktowny nauczyciel w szkole. Wykorzystywanie taktu pedagogicznego w pracy z uczniami.

3. Podejście teoretyczne do określenia: "dobry nauczyciel". Credo T. Tomaszewskiego, ujęcia J. Szulskiego i innych autorów. Komentarz do przedstawionych stanowisk. Podkreślenie zadań dobrego nauczyciela w szkole.

4. Rozwój zawodowy nauczyciela. Możliwości wzbogacania tego procesu. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka.

5. Awans zawodowy nauczyciela. Obowiązujące przepisy w tym zakresie.

6. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych (np. codzienność pokoju nauczycielskiego, przezwiska nauczycieli, tożsamość zawodowa).

7. Przydatność zawodowa nauczyciela. Ujęcia przydatności z komentarzem. Czynniki przydatności zawodowej nauczyciela.

8. Sprawdzian testowy na podstawie tematyki wykładów i literatury pedeutologicznej.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwencjonalny, problemowy

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian testowy

Nakład pracy studenta

Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowane aktywności)

Godziny kontaktowe: (wykład) 15 godzin

Przygotowanie do zajęć. lektury 10 godzin

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin

Przygotowanie recenzji, eseju, prezentacji 5 godzin

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Uwagi:

grupa wykładowa dla I ZU/PE

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)