Pedeutologia: wykład monograficzny [10-4F-PDU1]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedeutologia: wykład monograficzny [10-4F-PDU1] |
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018 [2017Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 153 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Franciszek Szlosek |
Literatura: |
Obowiązkowa: Kwiatkowska H.: Pedeutologia. WAiM, Warszawa 2008. Michalski J.: Rzecz o takcie pedagogicznym nauczyciela. Wydawnictwo APS, Warszawa 2013. Michalski J.: "O kapitanie mój kapitanie!" Lekcja krytycznego myślenia w stylu Johna Keatinga. (w): Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem. Redakcja naukowa A. Ciążela & S. Jaronowska. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. Nalaskowski A: Szkoła Laboratorium. Wyd. "Impuls" Kraków, ORE, Warszawa, 2017. Szempruch J.: Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Uzupełniająca: Bałachowicz J., Adamek I. (red): Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. Day Ch.: Rozwój zawodowy nauczyciela. GWP, Gdańsk 2008. Śliwerski B.: Myśleć jak pedagog. GWP, Sopot 2010. |
Zakres tematów: |
Wykład: 1. Zajęcia wprowadzające, informacja o celach i treściach zajęć, założenia zaliczenia przedmiotu, dane kontaktowe. Wprowadzenie do pedeutologii. Miejsce pedeutologii wśród innych dyscyplin. Etymologia, ujęcia interpretacyjne, geneza, rozważania o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim. 2. Ujęcia interpretacyjne taktu pedagogicznego. Taktowny nauczyciel w szkole. Wykorzystywanie taktu pedagogicznego w pracy z uczniami. 3. Podejście teoretyczne do określenia: "dobry nauczyciel". Credo T. Tomaszewskiego, ujęcia J. Szulskiego i innych autorów. Komentarz do przedstawionych stanowisk. Podkreślenie zadań dobrego nauczyciela w szkole. 4. Rozwój zawodowy nauczyciela. Możliwości wzbogacania tego procesu. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. 5. Awans zawodowy nauczyciela. Obowiązujące przepisy w tym zakresie. 6. Wizerunek nauczyciela w badaniach naukowych (np. codzienność pokoju nauczycielskiego, przezwiska nauczycieli, tożsamość zawodowa). 7. Przydatność zawodowa nauczyciela. Ujęcia przydatności z komentarzem. Czynniki przydatności zawodowej nauczyciela. 8. Sprawdzian testowy na podstawie tematyki wykładów i literatury pedeutologicznej. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwencjonalny, problemowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian testowy Nakład pracy studenta Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowane aktywności) Godziny kontaktowe: (wykład) 15 godzin Przygotowanie do zajęć. lektury 10 godzin Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10 godzin Przygotowanie recenzji, eseju, prezentacji 5 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I ZU/PE |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.