Elementy diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych [10-1S-EDT]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Elementy diagnozy i terapii zaburzeń rozwojowych [10-1S-EDT] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Marta Kulesza |
Literatura: |
Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Padesky, Ch., A., Greenberger, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Birch, A. (2012). Psychologia rozwojowa w zarysie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa Całusińska, M. (2013). Trening Umiejętności wychowawczych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Brett, D. (2003). Bajki, które leczą. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk Skorek, E.M. (2010), (red.). Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” Skorek, E.M. (2010), (red.). Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” |
Zakres tematów: |
Kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10 i DSM V. Zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi. Założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Podczas zajęć studenci poznają następujące jednostki chorobowe: - zaburzenia zachowania m.in. zespół opozycyjno-buntowniczy - zaburzenia emocjonalne rozwijające się w dzieciństwie (zaburzenia lękowe, lęk przed separacją, lęk społeczny, nieorganiczne zaburzenia snu, tiki, moczenie się nocne nieorganiczne) - zaburzenia jedzenia i odżywiania się - zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD) - alkoholowy Zespół Płodowy FAS - specyficzne zaburzenia czytania i pisania (aleksja, dysleksja, dysgrafia) - zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży - całościowe zaburzenia rozwojowe – zespól Retta, Autyzm, zespół Aspergera - upośledzenie umysłowe - zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane spożywaniem substancji psychoaktywnych u dzieciach i młodzieży |
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach - analiza przypadków - prezentacja multimedialna |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę; Forma zaliczenia: - ocena aktywności studenta podczas zajęć - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - ocena przygotowania prezentacji/referatu na wybrany temat - ocena umiejętności odtwarzania nabytej wiedzy podczas egzaminu pisemnego NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - warsztaty: 30 h Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 20 h Przygotowanie prezentacji/referatu dotyczącej wybranego tematu: 20 h Przygotowanie do egzaminu: 20 h |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla III DZPEP/ POW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.