Podstawy wiedzy i umiejętności z języka polskiego [10-0S-PUP]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Podstawy wiedzy i umiejętności z języka polskiego [10-0S-PUP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Krasuska-Betiuk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Awramiuk E., Z problematyki kształcenia językowego, Białystok 2016 2. Dziecko w świecie języka, (2004), red. B. Bula, D. Krzyżyk, H. Synowiec, Kraków. 3. Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 4. Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, Kielce. 5. Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. 6. Przybylska R. (2003) Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Właściwości i uwarunkowania rozwoju systemu języka mówionego i pisanego dzieci w młodszym wieku szkolnym. Rozwój językowy a rozwój poznawczy. Modele uczenia się języka przez dziecko. Rozwój języka dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym, morfologicznym, pragmatycznym. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej - nauka o języku i nauka języka. Podręczniki do kształcenia zintegrowanego (treści kształcenia językowego). Podstawowe pojęcia z zakresu i komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Sposoby stymulowania kreatywności językowej. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci i kryteria oceny. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Ćwiczenia redakcyjne, słownikowe, frazeologiczne, syntaktyczne, ćwiczenia z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych. Nauka ortografii, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I TYF-ED NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15 h Przygotowanie do zajęć - 10 h Przygotowanie do kolokwium - 5 h Punkty ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.