Trening umiejętności komunikacyjnych w pracy nauczyciela [10-1F-TUK]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Trening umiejętności komunikacyjnych w pracy nauczyciela [10-1F-TUK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Michalski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Bochno E.: Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków 2004. Góralczyk E.: Nauczycielem być... . Jak zapanować nad trudnymi zachowaniami uczniów i porozumieć się z klasą. Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006. Hurst B., Reding G.: Profesjonalizm w uczeniu. ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011. Morreale S.P.; Spitzberg B.H.; Barge K.J.: Komunikacja między ludźmi. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2015. Uzupełniająca: Sujak E.: ABC psychologii komunikacji. Wydawnictwo WAM, Kraków 2015. Tkaczyk L.: Komunikacja niewerbalna. Postawa. Mimika. Gest. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Omówienie programu zajęć oraz warunków zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie do problematyki psychologii komunikacji. Etymologia terminu. Wyjaśnienie zasady "nie można nie komunikować" w odniesieniu do różnych przykładów. 2. Budowa procesu komunikacyjnego według R. Jakobsona z komentarzem. 3. Elementy składowe komunikatu: zawartość rzeczowa, relacja z osobą, ujawnienie siebie, apel. 4. Problematyka odbioru komunikatów na podstawie literatury tematycznej i tworzenia różnych sytuacji wraz z komentarzem. 5. Postawa asertywna w toku wymiany informacji (podejmowanie decyzji, cechy człowieka asertywnego). 6. Uważne słuchanie w pracy nauczyciela (aktywnie słuchanie, aktywne niesłuchanie, bierne słuchanie, bierne niesłuchanie). 7. Blokady komunikacji według T. Gordona. Omówienie na podstawie sytuacji tworzonych ze studentami. 8. Komunikacja niewerbalna. Tworzenie i odczytywanie komunikatów niewerbalnych. 9. Etykieta rozmowy telefonicznej w procesie komunikacji. 10. Komunikowanie się na piśmie, wskazywanie efektów tej formy. 11. Relacje nauczyciela: z uczniami, z rodzicami. 12. Relacje nauczyciela: z innymi nauczycielami, z dyrektorem szkoły i innymi pracownikami. 13. Komunikacja nauczyciela z uczniem z niepełnosprawnością, sytuacje konfliktowe i ich rozwiązywanie, mediacje. 14. Błędy językowe nauczycieli i ich minimalizowanie. 15. Sprawdzian testowy oraz obrona prac zaliczeniowych: doskonalenie procesu komunikowania się w trzech odniesieniach: jako student, jako początkujący nauczyciel, jako nauczyciel w przyszłości. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- sytuacyjne - inscenizacji, - projektów - obserwacja - dyskusja dydaktyczna |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia 30 godzin) Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 godzin Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 10 godzin Przygotowanie projektu, prezentacji 10 godzin Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DZPEP/ POW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.