Pedagogika społeczna [10-1F-PSP1]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [10-1F-PSP1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Szostakowska |
Literatura: |
1. Przecławska A., Theiss W. (1996). Pedagogika społeczna nowe zadania i szanse, [w:] Pedagogika społeczna kręgi poszukiwań, (red.) A. Przecławska, Warszawa, 1996. 2. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Marszałek. 3. Theiss W. (1984). Radlińska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna. 4.Theiss W. (2009). Ryszard Wroczyński (1909-1987) i jego koncepcja pedagogiki społecznej. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 5. Kawula S. (2009). Środowisko życia, a środowisko wychowawcze człowieka. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 6.Kawula S. (2009). Daleka i bliska perspektywa socjalizacji dziecka - globalność i lokalność [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Kargulowa A. (1995). Kilka uwag na temat przesłanek metodologicznych pedagogiki społecznej. [w:] Forum Oświatowe nr 1-2/1995. 8. Wiatr M. (2013). Rodzina jako środowisko uczące się. [w:] Pedagogika społeczna nr 2/2013. 9. Kulesza M. (2011). Rodzinne zasoby – nowe spojrzenie na pracę z dzieckiem i rodziną. [w:] Szymański J., Hoerner M. (red.) (2011). Polityka i badania oświatowe w Niemczech i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 10. Adamski F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński. 11.Theiss W. (2000). Mała ojczyzna: perspektywa edukacyjno-utylitarna. [w:] Theiss W. (red.). Mała ojczyzna – kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 12.Pilch T. (1995). Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 13.Winiarski M. (2009). Edukacja środowiskowa – istota, wymiary, aktualne problemy. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Marszałek. 14.Radziewicz J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 15. Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Organizacje pozarządowe 16.Elementarz II sektora - wydany przez Stowarzyszenie Klon/Jawor w 2005 r. 17.Olubiński A. (2009). Siły społeczne, jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 18.Olubiński A. (2009). Zasady aktywizacji sił społecznych w pracy socjalno-wychowawczej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 19.Olubiński A. (2000). Siły społeczne – szanse i mity [w:] Przecławska A., Theiss W. (red.) Pedagogika społeczna – pytania o XX wiek. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 20.Smolińska-Theiss B. (1982). Siły ludzkie w teorii pedagogiki społecznej. [w:] Studia pedagogiczne, t. XLVI/1982. 21.Pilch T. (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom II, hasło: Kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Żak. 22.Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom. V, wyd. Żak, Warszawa 2003, hasło: starość - s. 945-949, starość-starzenie - się. 23.Zych A., Leksykon gerontologii, wyd. Impuls, Kraków 2010 – wybrane hasła (starzenie się – biologiczne, psychiczne, społeczne). 24.Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, rozdział 1, 7. 25.Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, wyd. UWM, Olsztyn 2001, rozdział 1. |
Zakres tematów: |
I Podstawy teoretyczne pedagogiki społecznej. II U źródeł pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna w Polsce i na świecie - geneza i etapy rozwoju pedagogiki społecznej. w Polsce i na świecie. III Prekursorzy polskiej pedagogiki społecznej IV Wybór podstawowych pojęć pedagogiki społecznej: Środowisko, przestrzeń życia człowieka V Rodzina VI Środowisko lokalne - mała ojczyzna VII Szkoła VIII Organizacje pozarządowe IX Siły ludzkie, siły społeczne, empowerment X Kapitał społeczny, kapitał ludzki XI Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne - starość i starzenie się XII Wybrane (lokalne i globalne) problemy społeczne: bezdomność, niepełnosprawność, bieda, bezrobocie, uchodźctwo, przemoc domowa, uzależnienia, problemy odżywiania się, zdrowe żywienie, kooperatywy spożywcze, klęski żywiołowe i ekologiczne. |
Metody dydaktyczne: |
1.Podające - pogadanka - praca z tekstem - przygotowanie i omówienie prezentacji na temat wybranego problemu społecznego. 2. Aktywizujące - praca w grupach - dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium – 5 pytań otwartych. Warunek zaliczenia ćwiczeń: - obecność na zajęciach (2 nieobecność dozowlone, pozostałe student zalicza w formie ustnej na dyżurze) - aktywność na zajęciach - przeprowadzenie wywiadu na temat wybranego problemu społecznego - przygotowanie zajęć z jednego wybranego tematu - prezentacja artykułu dotyczącego aktualnych problemów społecznych. |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla II DZPEP/ WZP |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.