Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna [10-1F-PSP1] Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika społeczna [10-1F-PSP1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Szostakowska
Literatura:

1. Przecławska A., Theiss W. (1996). Pedagogika społeczna nowe zadania i szanse, [w:] Pedagogika społeczna kręgi poszukiwań, (red.) A. Przecławska, Warszawa, 1996.

2. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Marszałek.

3. Theiss W. (1984). Radlińska. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

4.Theiss W. (2009). Ryszard Wroczyński (1909-1987) i jego koncepcja pedagogiki społecznej. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

5. Kawula S. (2009). Środowisko życia, a środowisko wychowawcze człowieka. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

6.Kawula S. (2009). Daleka i bliska perspektywa socjalizacji dziecka - globalność i lokalność [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

7. Kargulowa A. (1995). Kilka uwag na temat przesłanek metodologicznych pedagogiki społecznej. [w:] Forum Oświatowe nr 1-2/1995.

8. Wiatr M. (2013). Rodzina jako środowisko uczące się. [w:] Pedagogika społeczna nr 2/2013.

9. Kulesza M. (2011). Rodzinne zasoby – nowe spojrzenie na pracę z dzieckiem i rodziną. [w:] Szymański J., Hoerner M. (red.) (2011). Polityka i badania oświatowe w Niemczech i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

10. Adamski F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński.

11.Theiss W. (2000). Mała ojczyzna: perspektywa edukacyjno-utylitarna. [w:] Theiss W. (red.). Mała ojczyzna – kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

12.Pilch T. (1995). Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

13.Winiarski M. (2009). Edukacja środowiskowa – istota, wymiary, aktualne problemy. [w:] Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Marszałek.

14.Radziewicz J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

15. Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Organizacje pozarządowe

16.Elementarz II sektora - wydany przez Stowarzyszenie Klon/Jawor w 2005 r.

17.Olubiński A. (2009). Siły społeczne, jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

18.Olubiński A. (2009). Zasady aktywizacji sił społecznych w pracy socjalno-wychowawczej. Kawula S. (2009). Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualności-perspektywy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

19.Olubiński A. (2000). Siły społeczne – szanse i mity [w:] Przecławska A., Theiss W. (red.) Pedagogika społeczna – pytania o XX wiek. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

20.Smolińska-Theiss B. (1982). Siły ludzkie w teorii pedagogiki społecznej. [w:] Studia pedagogiczne, t. XLVI/1982.

21.Pilch T. (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom II, hasło: Kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

22.Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom. V, wyd. Żak, Warszawa 2003, hasło: starość - s. 945-949, starość-starzenie - się.

23.Zych A., Leksykon gerontologii, wyd. Impuls, Kraków 2010 – wybrane hasła (starzenie się – biologiczne, psychiczne, społeczne).

24.Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, rozdział 1, 7.

25.Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, wyd. UWM, Olsztyn 2001, rozdział 1.

Zakres tematów:

I Podstawy teoretyczne pedagogiki społecznej.

II U źródeł pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna w Polsce i na świecie - geneza i etapy rozwoju pedagogiki społecznej. w Polsce i na świecie.

III Prekursorzy polskiej pedagogiki społecznej

IV Wybór podstawowych pojęć pedagogiki społecznej: Środowisko, przestrzeń życia człowieka

V Rodzina

VI Środowisko lokalne - mała ojczyzna

VII Szkoła

VIII Organizacje pozarządowe

IX Siły ludzkie, siły społeczne, empowerment

X Kapitał społeczny, kapitał ludzki

XI Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne - starość i starzenie się

XII Wybrane (lokalne i globalne) problemy społeczne: bezdomność, niepełnosprawność, bieda, bezrobocie, uchodźctwo, przemoc domowa, uzależnienia, problemy odżywiania się, zdrowe żywienie, kooperatywy spożywcze, klęski żywiołowe i ekologiczne.

Metody dydaktyczne:

1.Podające

- pogadanka

- praca z tekstem

- przygotowanie i omówienie prezentacji na temat wybranego problemu społecznego.

2. Aktywizujące

- praca w grupach

- dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium – 5 pytań otwartych.

Warunek zaliczenia ćwiczeń:

- obecność na zajęciach (2 nieobecność dozowlone, pozostałe student zalicza w formie ustnej na dyżurze)

- aktywność na zajęciach

- przeprowadzenie wywiadu na temat wybranego problemu społecznego

- przygotowanie zajęć z jednego wybranego tematu

- prezentacja artykułu dotyczącego aktualnych problemów społecznych.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla II DZPEP/ WZP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)